A magyar autógyártás a legversenyképesebbek között van

2013. március 21. Gyártás | Autóipar

Európa egyik legversenyképesebb autóipari piaca a magyar, a gyártási költségeket tekintve – állapította meg az Ernst and Young európai autóipari felmérésében.

A tanácsadó cég az MTI-hez március 20-án eljuttatott közleményében ismertette, hogy az iparági szereplők úgy vélik, a költséghatékonyság jelentősen javult Magyarországon az elmúlt 2 évben. A megkérdezett autóipari gyártók és beszállítók szerint a  kontinensen Magyarország a 3. helyen szerepel a listán. A válaszadók 11%-a rendkívül, 46%-uk eléggé versenyképesnek tartja az országot. Az európai lista 1. helyén Csehország, 2. helyén Szlovákia szerepel.

– Rendkívül pozitív hír Magyarország számára, hogy a költséghatékonyság és a termelékenység tekintetében is javulásról számolnak be az autóipari szereplők. A szektor ugyanis további átrendeződés előtt áll Európában, a gyártókapacitás nyugatról keletre vándorlásával lehet számolni. Ennek az átrendeződésnek pedig éppen azok lesznek a nyertesei, akik költséghatékonyan és magas termelékenységgel tudják a termékeket előállítani – idézi a közlemény Heinczinger Róbertet, az Ernst & Young partnerét.

Az iparági szereplők szerint kismértékben javult az autóipar termelékenysége az elmúlt 2 évben Magyarországon, így az európai listán a 8. helyen szerepel. Az autóipari döntéshozók úgy értékelték, hogy szektorukat tekintve romlottak a mutatók a minőség és az innováció szempontjából Magyarországon 2011-hez képest. Az innovációs erőt és a termékek minőségét tekintve is a 11. helyre került az ország Európában. 

A megkérdezettek többsége szerint a világ nagy részén emelkedni fognak a gépjárműeladások a következő 1 évben. Kivétel ez alól Nyugat-Európa, ahol a várakozások szerint kevesebb autót értékesítenek majd. A legjelentősebb bővülést az alsó kategóriás gépkocsik piacán várják a szakmai körök, amelyet a prémium és luxus szegmens követ majd.

A válaszadók döntő többsége, csaknem 80%-a úgy vélte, javulni fog üzleti helyzete a következő fél évben. A válaszadók tizede nyilatkozott úgy, hogy jelentős javulást vár, 68%-uk pedig visszafogott bővülésről beszélt. Leginkább a közép- és a kelet-európai gyártók és beszállítók optimisták, 92%-uk pozitívan tekint a jövőbe.

A válaszadó cégek több mint harmada bővítést tervez a következő 1 évben, több mint fele pedig a jelenlegi szinten tartja majd a termelését. Világszinten bővülhet a foglalkoztatás a szektorban, Európában azonban legjobb esetben is csak azzal lehet számolni, hogy a mostani szinten marad a munkahelyek száma a következő 6 hónapban.

Az Ernst and Young felmérését a kontinensen működő 300 autóipari gyártó és beszállító megkérdezésével készítették. A válaszadók 15%-a a gyártók, 85%-a a beszállítók köréből került ki. Az interjúkat telefonon készítették 2013 januárjában.

MTI