A lengyel EKÁER

2017. április 6. Logisztika | Egyéb szektorok

Lengyelországban is bevezetésre került a közúti szállítmányokat bejelentő és megfigyelő rendszer (SENT – a magyar EKAER megfelelője). A lengyel parlament elfogadta az erre vonatkozó törvényjavaslatot és a lengyel köztársasági elnök március 31-én aláírta a közúti áruszállítás ellenőrzésére létrehozott rendszerről szóló törvényt, amely 2017. április 3-án került kihirdetésre. A törvény 14 nappal később, április 17-én lép hatályba, kivéve azon rendelkezéseket, amelyek a törvény előírásainak megszegéséért kiszabott büntetésekre vonatkoznak. Ezek 2017. május 1-től lépnek életbe.

A bejelentésre kötelezett áruk között szerepelnek a folyékony üzemanyagok, köztük motorbenzinek és dízelolaj, biodízel; kenőolajok, üzemanyagadalékok, etilalkohol bázisú fagyállók, hígítók és oldószerek,  részben és teljesen denaturált szesz, szárított dohány, azaz olyan termékek, amelyek gyakran képezik a szabálytalan áfa- és jövedéki adó elszámolások, csalások tárgyát, ezáltal a legnagyobb veszteségeket okozva az állami költségvetésnek. Az „érzékeny termékek” listája szükség esetén kiegészítésre kerül. A törvény nem vonatkozik a zárjeggyel ellátott, illetve az egyedi kiszerelésű termékekre, sem az 500 kg (vagy 500 liter) mennyiség alatti szállítmányokra. Kivételt képeznek a postai küldemények és a katonai, illetve nemzetközi szervezetek céljára/járműveivel végzett szállítások is. 

A törvényben javasolt megoldások figyelembe veszik a német, a magyar és a portugál tapasztalatokat. Az egyik leglényegesebb különbség a magyar rendszerhez képest, hogy a bejelentési kötelezettség a tranzitszállításokra is vonatkozik, így jelentős feladatokat ró többek között a magyar szállítmányozó cégekre. 

A közúti áruszállítások megfigyelését az Országos Adófelügyelet (Krajowa Administracja Skarbowa – KAS) által vezetett Adó-Vám Elektronikai Szolgáltató Platformról  (PUESC) elérhető SENT megnevezésű teleinformatikai rendszer végzi. (A honlap jelenleg még nem elérhető). Ez fogadja és tárolja majd az interneten érkező bejelentéseket, azok kiegészítéseit, valamint az ellenőrzésre vonatkozó adatokat. A referenciaszámot – a magyar rendszerhez hasonlóan – az áru belföldi feladója vagy belföldi átvevője kéri meg, azonban a tranzitszállítások esetén ez a lengyel, illetve külföldi szállítmányozó feladata. Jelenleg a rendszer tesztelés alatt áll, az eljárást a külföldi szállítmányozók számára egyszerűsítették, tőlük nem követelik meg az elektronikus aláírást és a teljes körű regisztrációt. A referenciaszám 10 napig lesz érvényes, átadható sms-ben, e-mailben vagy kinyomtatott formában. A feladó, illetve az átvevő cég általi bejelentés hiányában vagy valótlan adatokat tartalmazó bejelentés esetén a szállítmány értékének 46%-át kitevő, de nem kevesebb, mint 20 000 zloty pénzbüntetés szabható ki. Ha a szállítmányozó elmulasztja a bejelentést, az 20 000 zloty pénzbüntetést von maga után. Amennyiben a bejelentés adatainak kiegészítésében vagy aktualizálásában mulasztás merül fel, akkor 5000 zloty bírság róható ki. A gépkocsivezető felelőssége arra terjed ki, hogy a referenciaszám (vagy az azt helyettesítő dokumentumok) nélkül nem indulhat el, ellenkező esetben a pénzbüntetés 5000–7500 zloty lehet. 

Az ellenőrzést az útdíjfizetés felügyeletére jogosult szolgálatok, a rendőrség, a közlekedési felügyelet (ITD), illetve a vám-, határőrség végezhetik. Amennyiben a rakomány – fajtája, mennyisége, tömege, térfogata szempontjából – nem felel meg a bejelentett adatoknak, vagy az áruszállítmány emelt kockázattal jár, a jármű vámzárral látható el, illetve ha nem történt meg a szállítmány bejelentése, a jármű és (vagy csak) a rakomány lefoglalható. 

A lengyel pénzügyi tárca várakozásainak megfelelően az adórendszerben elkövetett  szabálytalanságok kiküszöbölése 2017–2026 között az áfa és a jövedéki adó terén közel 6,5 milliárd zloty többletbevételt jelent a költségvetés számára.

A büntetések kiszabását a rendszer megismertetése és bejáratása céljából mindössze a 2017. május 1-ig tartó türelmi időszakra függesztik fel.