A külföldi fuvarozók körében is terjed az OBU-használat

2014. május 6. Logisztika | Egyéb szektorok

Az elektronikus útdíj fizetési lehetőségek között egyre népszerűbb a fedélzeti egység használata a viszonylati jegyekhez képest a külföldi fuvarozók körében is. A WebEye Magyarország adatai alapján a külföldi útdíj-bevallók aránya a rendszer bevezetése óta közel 30%-ra nőtt. Hazánk jellemzően tranzitország a külföldi fuvarozók számára, akik az M1-M5-ös autópályákat főként a balkáni, az M1-M3-as sztrádákat a keleti tranzitútvonal részeként használják. A külföldi útdíj-bevallók közt minden negyedik román felségjelzésű, őket a szlovák és lengyel járművek követik a sorban – áll a WebEye Magyarország Kft. május 6-án kiadott sajtóközleményében.

Mivel Magyarországon jellemzően nagy az áthaladó, úgy nevezett tranzitforgalom, az e-útdíj rendszer tavaly nyári bevezetésekor sokan attól tartottak, hogy a nemzetközi kereskedelemben érdekelt fuvarozók el fogják kerülni hazánkat, és inkább alternatív útvonalakat fognak használni a magyar utak helyett. Az e-útdíj rendszer első, közel egy éve alatt azonban a külföldi fuvarozók aránya nem sokat változott, az egyik legnagyobb bevallási közreműködő, a WebEye Magyarország megfigyelései szerint.

A WebEye Magyarország adataiból kiderült, hogy a hazai autóutak közül a külföldi kamionok alapvetően két útvonalat részesítenek előnyben: az M1-M5 és az M1-M3 viszonylatokat. Ennek oka egyrészt, hogy az előbbi a balkáni tranzit-, utóbbi a keleti tranzitútvonal részei. Másrészt a KRESZ hatályos rendelkezései alapján a 3,5 tonna össztömeget meghaladó járművek csak indokolt esetben, például lerakodás céljából vehetik igénybe az alsóbbrendű utakat. Ezért leggyakrabban ezen a két útvonalon közlekednek, de természetesen a többi autópályán is találkozhatunk külföldi kamionokkal.

– Az útdíjat fedélzeti egységen (OBU) keresztül bevalló ügyfeleink közül az aktív, regisztrált járművek közel egy harmada külföldi felségjelzésű, vagyis a külföldi fuvarozók aránya megközelíti a 30%-ot. Köztük a legnagyobb arányban román jelzésű járművek szerepelnek, amelyek a külföldi úthasználók körülbelül negyedét teszik ki. Őket a szlovák és lengyel fuvarozók követik 16, illetve 17%-os járműaránnyal, a többi 14 további felségjelzés között oszlik el. Azt tapasztaltuk, hogy az utóbbi néhány hónapban ugrásszerűen megnőtt a külföldi útdíj-bevallók száma a rendszerünkben. Valószínűsíthetően kellett számukra néhány hónap, hogy teszteljék az OBU-val történő bevallást a viszonylati jeggyel történő fizetési móddal szemben. Vállalatcsoportunk 10 országban nyújt szervizszolgáltatást, ügyfélszolgálati munkatársaink pedig három nyelven fogadják ügyfeleink kérdéseit a nap 24 órájában, így ez a megoldás a külföldi fuvarozók számára kényelmesebb, költséghatékonyabb és ellenőrizhetőbb – mondta Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország Kft. ügyvezetője.