A helyi márkákat szeretjük

2016. május 10. Egyéb | FMCG

A magyar fogyasztók 65%-a szerint a márkák származási helye jobban befolyásolja vásárlási döntéseiket, mint kilenc másik szempont, amelyek közé tartozik például az ár, íz, funkció vagy csomagolás is – derült ki a Nielsen piackutató vállalat május 9-én közzétett globális felméréséből.

Európában a márka származási helyét a válaszadók 67%-a tartja fontosabbnak, mint a vásárlási döntés további kilenc kritériumát, globálisan pedig még nagyobb, csaknem 75% ez az arány. A Nielsen hétfői tájékoztatása szerint a friss élelmiszereknél a helyi márkák élveznek előnyt. Világszerte a válaszadók 68%-a dönt inkább helyi márka mellett, amikor friss zöldséget vásárol, és 66%-a hús, 64%-a gyümölcs, 52%-a joghurt vásárlásakor.

Magyarországon a friss zöldségnél a megkérdezett fogyasztók 79%-a preferál belföldi márkát, friss gyümölcsnél 76, míg a joghurtok esetében 54%.

Mindenhol inkább helyi márkákat választanak a válaszadók a gyümölcslé, a víz és a tej esetében. A szénsavas üdítőitalok vásárlói körében viszont majdnem mindenhol a globális márkák népszerűbbek. Itt kivétel Európa, ahol a legnagyobb arányban mondják azt, hogy a márka eredete nem fontos.

A test- és szépségápoló szereknél világszerte globális márkák a fogyasztók kedvencei. Érvényes ez a borotvák, a samponok és hajápolók, a kozmetikumok, valamint a dezodorok esetében minden régióban. Szintén inkább globális márkákat preferálnak a fogyasztók a fogkrémeknél, a szappanoknál, továbbá a kéz- és testápoló szereknél.

A magyar válaszadók közül fogkrémnél 45% vesz inkább globális márkát, és 33% számára nem számít az eredet, míg a samponok esetében ez az arány 43, illetve 35%.

A Nielsen globális felmérését tavaly augusztus 10. és szeptember 4. között 61 országban, több mint 30 000 fogyasztó körében végezték Európában, Ázsia-Óceániában, Latin-Amerikában, Közép-Keleten és Afrikában, valamint Észak-Amerikában. A minta összetétele minden országban reprezentatív az életkor és a nemek szempontjából az online hozzáféréssel rendelkezők körében. Az internethez hozzáférők aránya országonként különbözik, a Nielsen a kutatást olyan országokban végzi, ahol az internet elterjedtsége legalább 60%, vagy minimum 10 millió lakos rendelkezik internet hozzáféréssel.

MTI