Archívum: Úton a TIER1 beszállítói pozíció felé

2017. július 24. | Gyártás | Autóipar

A győri QP Zrt. története jó példa arra, hogy egy magyar kisvállalkozás akár a nemzetközi autóipar első számú beszállítói pozíciójáig is képes eljutni, ha megfelelően menedzseli az üzleti rugalmasságából adódó előnyöket a nagyvállalatokra jellemző szervezet- és folyamatirányítási megoldásokkal.

A Qualitative Production (QP) Zrt. harmadik üzemcsarnokát építi Győrben, hogy megnövelt kapacitásával képes legyen eleget tenni a nemzetközi autóipar meghatározó szereplőitől érkező, egyre nagyobb volumenű megbízásoknak. Arra, hogy az 1993-ban mintegy 10 fővel indult fémmegmunkáló kisvállalkozás ilyen pályát jár be, még Bogisich Ferenc alapító sem gondolt, pedig hazai és nemzetközi ipari tapasztalatokkal és ambiciózus tervekkel vágott bele az üzletbe.

 

Azok a 90-es évek

– Az újabb generációkhoz tartozók sokszor hallhatták a korban és tapasztalatban előttük járóktól, hogy a 80-as évek vége, a 90-es évek eleje és közepe a lehetőségek időszaka volt. Ezt csak megerősíteni tudom, illetve kiegészíteni azzal, hogy a lehetőség egy nagyon izgalmas szavunk, hiszen a sikeres és sikertelen kimenetelt egyaránt előrevetíti. Ennek megfelelően az említett korszak sokak számára hozta el a felemelkedést vagy bukást, de leggyakrabban mindkettőben része lehetett annak, aki saját üzleti vállalkozást indított. Szakmai pályafutásomat a ma már mintegy 120 éves járműgyártási tapasztalattal rendelkező RÁBA Vagon- és Gépgyárban kezdtem szerszámtechnológusként. Ez a méltán világhírű magyar vállalat számos olyan szakembert indított útnak, akik, mint saját vállalkozásuk tulajdonosaiként vagy globális cégek műszaki munkatársaiként meghatározó szerepet töltöttek, illetve töltenek be a gép- és járműgyártó ágazatban. Az üzleti szabadsággal élve, 1987-től a főállásom mellett már magánvállalkozásban is dolgoztam. Fogászatban használt orvosi eszközöket gyártottunk. Miután a 90-es évek legelején elhagytam a RÁBA-gyárat, egy célgépgyártásra, automatizálásra és robottechnikára specializálódott cégnél folytattam a pályafutásomat, majd egy évre elhagytam Magyarországot, hogy szélesítsem a látókörömet és tapasztalatokat szerezzek. Külföldi tartózkodásom alatt ismertem meg egy üzletembert, aki Magyarországon gyártatott liftajtókhoz zárószerkezeteket, de elégedetlen volt a beszállítójával, ezért új partnert keresett. Ezt az üzleti lehetőséget ragadtam meg és megalapítottam a QP Zrt. jogelődjét. Az új cég megvásárolt egy működő fémmegmunkáló vállalkozást, illetve egy 600 m2-es ipari ingatlan, majd megkezdte a zárószerkezetek gyártását, amit 10 évig, rendkívül eredményesen végeztünk – mondta Bogisich Ferenc, a zrt. elnök-vezérigazgatója.

Pályára álltak

A QP Kft. 1999-ben Győr egyik ipari területén új ingatlant vásárolt, ahol egy 1000 m2-es üzemcsarnokot épített fel, ezzel nemcsak a termelőterület, hanem a létszám és a géppark is dinamikusan bővült.

Bogisich Ferenc– Az ezredfordulóra már 40-50 fős vállalattá növekedtünk, és bár sikeresek voltunk, soha nem kényelmesedtünk el a pillanatnyi eredményeink láttán, mert követtük a hazai gépiparban, illetve az autóiparban végbemenő változásokat. Alapvetően három tendenciára kellett odafigyelni. Az egyik, az egyébként újnak már akkor sem számító CNC-technika térhódítása volt. CNC-szerszámgépek, köztük kiváló magyar gyártmányok évtizedekkel ezelőtt is működtek a hazai üzemekben, de a 90-es évek közepétől-végétől nagyságrendekkel korszerűbb, termelékenyebb, nem mellékesen intelligensebb berendezések jelentek meg. Tudtuk, ha nem szerzünk be ilyen gépeket, pillanatok alatt versenyhátrányba kerülünk, ezért folyamatosan bővítettük és fejlesztettük gépparkunkat. A másik meghatározó tendencia a külföldi befektetők megjelenése volt. Szinte havonta „nőtt ki” egy új gyár a semmiből, még a neveket is nehéz volt megjegyezni, annyi beruházás érkezett. Ezek a külföldi, jelentős részben autóipari beszállítók eleinte – némi túlzással – még az irodaszereket is az anyaországból hozták, ugyanakkor érezhető volt, hogy keresik a lokális együttműködési lehetőségeket. Lassan, megfontoltan haladtak, kezdetben csak egyszerűbb feladatokkal, majd egyre komplexebb munkákkal bízták meg a magyar beszállítókat. Számunkra ez egyszerre jelentős kihívás és esély volt. A liftajtók zárszerkezetének gyártása mellett már gépalkatrészeket, célgépeket is kezdtünk gyártani, és mind több autóipari alkatrész-megmunkálási megbízást nyertünk el. Az egykori „rábások” előtt, így előttem sem voltak ismeretlenek a járműipari folyamatok, szabványok, de a nemzetközi autóipar már előrébb tartott, szabályozottabb környezetet jelentett, és szigorúbb sztenderdeket fogalmazott meg. Elsődleges feladatunk az volt, hogy ezeknek az elvárásoknak megfeleljünk. Ez nagy erőfeszítéseket igényelt, de iparági társainkkal együtt csak hálásak lehetünk a nyugat-európai megbízóinknak, hiszen rajtuk keresztül tanultuk meg azt, hogyan „működik” a korszerű autóipar világa. Számos magyar tulajdonú vállalkozás ezzel megelégedett, és látva a megbízások bőséges forrását, nem fogalmazott meg hosszabb távú stratégiát. Kollégáimmal mi más utat jelöltünk ki. Felfigyeltünk ugyanis a harmadik uralkodó tendenciára, mégpedig arra, hogy a beszállítói iparban rejlő lehetőségek miatt egyre kiélezettebbé válik a verseny, és a sok hasonló profilú fémmegmunkáló cég egyre inkább az árakkal versenyez. Egyértelmű, hogy az árverseny nem teremti meg a további fejlődés lehetőségét, legfeljebb a szinten tartásra elegendő bevételt eredményez, ezért elindultunk a specializáció irányába. Piackutatást végeztünk, felmértük a térségi versenyhelyzetet, és saját információinkra, továbbá a piaci igényekre alapozva úgy döntöttünk, hogy a nagyméretű alkatrészek precíziós megmunkálására helyezzük a hangsúlyt. Ehhez azonban szükséges volt rendkívül drága, nagy megmunkálási tartományban „dolgozó”, termelékeny és precíz megmunkálóközpontok beszerzésére, így nem véletlen, hogy erre a területre csak kevés vállalkozás lépett, illetve lép be. Mi felvállaltuk ezt, és utólag kiderült, hogy jó döntést hoztunk. Természetesen számos nehézségbe ütköztünk az évek során, és nem egyszer kellett tanulópénzt fizetni, de alapvetően úgy közelítem meg ezt a kérdést, hogy amikor üzleti- szakmai döntést hozok, illetve hozunk, akkor eleve számolok azzal, hogy esetleg kellemetlen meglepetésekkel is szembesülhetek – hangsúlyozta az elnök-vezérigazgató.

A 2001-ben zrt.-vé alakult QP megszerezte az ISO 9001 tanúsítást, és az 1999-ben vásárolt új telephelyet is folyamatosan bővítette. A cég a 2000-es évek első felében a specializációnak és a technológiai fejlesztéseknek köszönhetően jelentős üzleti sikereket ért el. A dinamikus bővülés újabb mérföldköve a 2007-ben elindított szériagyártási üzletág lett, amelyhez egy új, 1400 m2-es, daruzott üzemcsarnokot is felépítettek.

Válságos állapotból gyors felépülés

– Időt, energiát és pénzt nem kímélve 2008 őszére megteremtettük a szériagyártás feltételeit, amellyel egyik nagy megbízónk, a NEMAK Győr Kft. igényeit terveztük kiszolgálni. Szeptember 12-én, partnereink körében az új üzemcsarnokban ünnepeltük, hogy a beruházás elkészült és elindult a gyártás. Szeptember 15-én reggel csődvédelmet kért a Lehman Brothers, és elindult az a szörnyű folyamat, amelyre mi sem számíthattunk. A jelenből visszaemlékezve némi humorral azt is mondhatom: legalább volt egy nyugodt hétvégénk. Akkoriban azonban nem volt kedvünk viccelődni, mert a 2008-as esztendő még nyereséggel és komolyabb sokk nélkül kifutott, de 2009-ben jött a „feketeleves”. Amikor az új üzem padozatán állva néztem a hitel bevonásával finanszírozott, némán álló megmunkálóközpontokat, amelyeknek több műszakban kellett volna „dübörögniük”, egy pillanatra úgy éreztem, hogy véget ért egy szép, reményteli történet. Szerencsére nem hagytam, hogy a pesszimizmus kerekedjen felül. Megkerestem a finanszírozó bankot, amely hajlandó volt átütemezni a hitelt, majd kapcsolatba léptem a stratégiai megbízókkal, arra kérve őket, hogy legalább annyi megbízást adjanak, amely az életben maradásunkat biztosítja. A szériagyártás révén a legnagyobb megbízónk, a NEMAK Győr Kft. mindent megtett azért, hogy a számára is nehéz üzleti környezetben, azaz a válság mélypontján támogasson minket, de ugyanez számos más partnerünkről is elmondható. Bár ezek üzleti megfontolások mentén született segítő döntések voltak, hiszen egy stabil beszállító megőrzése a megbízók számára is kulcsfontosságú lehet, mégis az emberi oldalát emelném ki. Biztos vagyok benne, hogy a kollegalitás és az emberiesség nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a magyar autóipar viszonylag kis „sérülésekkel” vészelte át a válságot. Emellett volt még egy fontos muníciónk a túléléshez: saját csapatunk szakértelme és elkötelezettsége. Amikor egyértelművé vált, hogy nagy a baj, hiszen a megrendelés-állományunk a harmadára esett vissza, maximális őszinteséggel fordultam a kollégákhoz, nem elhallgatva az esetleges negatív forgatókönyveket is. Ígéretet tettem, hogy minden tőlem telhetőt megteszek a problémák enyhítésére, a kollektívától pedig ugyanezt kértem. Az őszinteségre és bizalomra pozitív reakciót kaptam a munkatársaktól, így lehetőség nyílt arra, hogy heti 4 nap 1 műszakban dolgozzunk, és senkit ne kelljen elbocsátani. Ennek rendkívüli jelentősége volt a válság utáni újrainduláskor, mert a ritmusváltáshoz megvolt a teljes létszámunk, és nem új kollégák keresése, betanítása kötötte le az energiáinkat. Szerencsére már 2009 végén megláttuk a fényt az alagút végén, és 2010-től folyamatosan erősödni kezdtünk. 2013-tól ismét ambiciózus terveket szőhettünk, 2014-ben pedig Győr ipari parkjában, zöldmezős beruházással létrehoztuk második telephelyünket, a QP2-t. Az ott felépített 2500 m2-es üzemcsarnokban szériagyártást végzünk a NEMAK Győr Kft. számára – mutatta be a cég fejlődésének mérföldköveit az elnök-vezérigazgató.

A nagy lehetőség kapujában

Az, hogy a QP Zrt. képes volt ellenállni a válság hullámainak, felkeltette a Magyarországon is jelen lévő nemzetközi autóipari szereplők figyelmét. A gazdasági krízis végén az autóipar csúcsán lévő vállalatok ismét aktívan keresni kezdték azokat a megbízható beszállítókat, amelyek minőségben és árban megfelelnek elvárásaiknak. Nem tekinthető mellékesnek a földrajzi elhelyezkedés sem, hiszen az ellátásbiztonság és a logisztikai költségtényezők is sokat nyomnak a latban. Győr optimális helyszín ahhoz, hogy az itt működő beszállítók sikerrel kapcsolódjanak be a közép-, sőt a nyugat-európai autóipari üzemek ellátási folyamataiba, láncaiba. – A globális autóipar egyik vezető szereplőjével tárgyalásokat kezdeményeztünk tartalék alkatrészek szériagyártására vonatkozóan, közvetlen, azaz TIER1-es beszállítási lehetőségről. Az egyeztetések 2013-ban kezdődtek, és a mai napig folyamatban vannak. Ez jól jelzi, hogy egy magyar kisvállalat számára egy ilyen szerepre való felkészülés nem megy egyik napról a másikra. Az is sokat mondó, hogy egy világszinten meghatározó nagyvállalat türelemmel van irántunk, és partner abban, hogy felnőjünk a feladathoz. Ezen a szinten már nem a minél nagyobb és korszerűbb géppark megléte, vagy a minél alacsonyabb árak biztosítása a döntő, ezek alapvető feltételek a szériagyártás esetében, hanem az, hogy a leendő beszállító képes-e évtizedeken át a megbízó stabil partnere lenni: folyamatai, működése semmilyen oldalról ne kaphasson léket, vagyis válság- és stresszálló legyen a cég. Ha ez nem teljesül, akkor a megbízó számára nem esély, hanem kockázati tényező egy beszállító, márpedig a válság óta mindenki a kockázatok minimalizálására törekszik. Jelenleg a TIER1-es beszállítói pozíció felé vezető út mintegy negyedét tettük meg, de ezt a szintet azonnal 80%-ra tudjuk növelni, amint az idei évben használatba vesszük harmadik üzemünket, a QP2-höz hasonlóan zöldmezős beruházással felépülő 6000 m2-es QP3-at. A kapacitásnövelő fejlesztés befejezésével a teljes termelőterületünk meghaladja majd a 12 000 m2-t. A QP3 beruházást nem közvetlenül a TIER1-es pozíció eléréséért indítottuk el, hanem a NEMAK Győr Kft. egy újabb, nagy volumenű, szériagyártásra vonatkozó megbízása hívta életre. A QP3-ban végzett tevékenységünk már nagyon közel áll a TIER1-hez, legújabb üzemünket, illetve termelési rendszerünket már az úgynevezett „okos gyártás” vagy Ipar 4.0 koncepció szellemében terveztük és alakítjuk ki. Ha minden a terv szerint halad, akkor már „csak” 20%-nyi tennivalónk marad, ami azonban óriási feladat és rendkívül idő-, illetve költségigényes. A leendő megbízó partner folyamataihoz való pontos igazodást, valamint saját folyamataink és szervezetünk fejlesztését kell elvégeznünk. Éppen ezért másfél évvel ezelőtt, külső szakértő partner bevonásával egy 5 éves időtartamra tervezett szervezetfejlesztési programot is elindítottunk. Szintén lényeges a transzparens működés megteremtése, a kockázatok minimalizálása, tehát a váratlan helyzetekre és kihívásokra megfelelő, akár „kész” válaszokkal, forgatókönyvekkel kell rendelkeznünk. Természetesen megfelelőségünket auditok során is bizonyítanunk kell. A TIER1-es pozíció megszerzése számunkra azt jelenti, hogy bekerülhetünk a nemzetközi autóipar első vonalbeli beszállítói körébe, és ez exponenciális növekedést is hozhat a QP Zrt. számára. Erre készülünk, de nem könnyíti meg a helyzetünket a főként Nyugat-Magyarország ipari központjait sújtó szakemberhiány. Ennek enyhítésére az egyik lehetőséget bérlakások és színvonalas munkásszállások építésében, illetve kialakításában látjuk, mert a jelenleg tapasztalható meredek béremelési hullám csak ideig-óráig jelent megoldást. A végletekig nem lehet növelni a béreket, mert Magyarország elveszíti talán utolsó versenyképességi erősségét is. Az egyre kritikusabbá váló munkaerőhiány az iparvállalatok részéről teljesen új HR-stratégiát és koncepciót igényel, amelyben a folyamatos képzésé, a karriergondozásé és építésé a főszerep. Emellett kiemelten fontos a munkahelyi kultúra fejlesztése, az élhető, kollegiális légkör megteremtése, a családbarát megoldások bevezetése. Arra is gondolni kell, hogy az automatizálás, a robotika kényszerű és logikus térhódításával a képzetlenebb dolgozók munkája kerül veszélybe. Érdemes és szükséges gondoskodni arról, hogy őket a munkáltatók például a korszerű gépek kezelése, vagy éppen – az amúgy mind egyszerűbbé váló – robotprogramozás irányába tereljék. Egyrészt azért, mert ilyen képesítésű kollégákra nagy szükség lesz a versenyképesség, sőt, a működőképesség megőrzéséhez, másrészt ez szociális felelősség is – jegyezte meg Bogisich Ferenc.

Termék- és információgyártás

A vállalat már a QP2 üzemben is kialakított robotos gyártócellát, de a QP3 esetében a termelést teljesen más szintre emelik. A QP mérnökei magas fokon automatizált gyártósorokat terveztek egy, az autóiparban ismert japán gépgyártó cég közreműködésével. A gyártósorok számos elemét, illetve alkatrészét a QP Zrt. egyedi gyártási területe állította elő. Ez jól mutatja azt, hogy a cég saját komplexitásából hogyan képes profitálni.

– Számos műszaki megoldást, illetve a folyamatokat mi magunk terveztük, ezáltal jelentős tudást és tapasztalatot is felhalmoztunk házon belül. Törekedtünk arra, hogy amit csak lehet, automatizáljunk. Nemcsak a munkaerőhiány enyhítése okán, hanem azért is, hogy a termelési rendszerünk a lehető leghatékonyabb, illetve maximálisan rugalmas legyen. A flexibilitásra nagy szükség van a hektikusságáról „híres” autóiparban. Miután megállapodtunk megbízónkkal egy többéves szériagyártási projekt kapcsán, és a jelzett volumenek alapján megterveztük a beruházást, annak finanszírozását, partnerünk jelezte, hogy mintegy 20%-kal nagyobb lesz az előállítandó darabszám. Jól tudjuk, hogy ebben az ágazatban ennek az ellenkezője is megtörténhet, és ma egy beszállítónak erre fel kell készülnie, ráadásul sokkal nagyobb, szerződésekben rögzített kockázatvállalás mellett, mint ahogy az a válság előtti időszakban volt. A rugalmasság, a gyártási rendszer gyors átalakíthatósága, illetve általános alakíthatósága létkérdés. Az „okos gyártás” vagy Ipar 4.0 koncepció hallatán sem szabad legyinteni, hanem érdemes alkalmazni a valóban hasznos megoldásokat. Mi adatokat gyűjtünk, tárolunk és folyamatosan elemezzük azokat. Megteremtettük a lehetőséget a termelési adatok valós idejű követésére, az OEE, azaz a géphatékonysági (rendelkezésre állási) mutatók monitorozására, mert csak így tudjuk követni, hogy hol tartunk, illetve ezt a vevőink is elvárják, sőt megkövetelik. Nemcsak terméket szállítunk, hanem nagy mennyiségű, pontos információt is. Megbízóink megkövetelik a teljes nyomonkövethetőséget minden egyes munkadarabra vonatkozóan. Látni szeretnék a gyártási paramétereket, így többek között a megmunkálógépek állapotát, a szerszámok él- és élettartamának alakulását, az esetleges szerszámtöréseket, a mérési és tisztasági jegyzőkönyveket, vagyis szinte mindent. Az adatokat bármikor a megbízók rendelkezésére kell bocsátanunk az autóiparban sztenderdnek számító 2D datamátrix kód (DMC) alkalmazásával. A DMC-ben nem szerepelő adatokat kérésre bármikor prezentálnunk kell, ami precíz és nagykapacitású informatikai tárolórendszerek működtetését is megköveteli. Ezeket a rendszereket, illetve az ügyfelekkel történő kommunikációt erős kibervédelemmel kell támogatnunk, hiszen érzékeny adatokról van szó. E meglehetősen fejlett és komplex rendszer persze nemcsak megbízónk számára hasznos, hanem nekünk is számos előnyt biztosít. Bárhol, bármikor, bármilyen informatikai eszközön rá tudunk nézni az üzem, illetve az egyes gépek valós idejű és historikus teljesítménymutatóira. A legfontosabb pedig az, ha egy gép áll, vagy nem megfelelően működik, akkor nemcsak ennek tényét látjuk, hanem a probléma okát is, ami azonnali, célzott beavatkozást tesz lehetővé. Ezekkel a fejlesztésekkel elindultunk a jövő irányába, de figyelünk arra, hogy ne vesszünk el túlzottan a technikai részletekben sem, mert a siker zálogát továbbra is az elkötelezett és fejlődőképes csapatban látom – fogalmazott Bogisich Ferenc. Az elnök-vezérigazgató hozzátette: stratégiájuknak megfelelően a valamikor „one man show-ként” indult magyar vállalkozásból építenek vállalatot. Ha ebben sikeresek lesznek, akkor eljön az ideje annak, hogy a QP nemzetközi autóipari branddé válhasson.

SzM

Fotók: Qualitative Production Zrt.

Supply Chain Monitor
2017. július-augusztus