Archívum: Stílusos értékteremtés

2014. szeptember 22. | Egyéb | FMCG

Az Il Bacio di Stile a világörökség részét képező Andrássy út egyik elegáns palotájában fogadja a vásárlókat. Az ötszintes luxusáruház azonban nemcsak a divat ízléses szentélye, hanem professzionális logisztikai megoldások színhelye is.

– A ház tulajdonosának eredeti szándéka szerint az Il Bacio di Stile nem csak felsőkategóriás divatmárkák áruháza, hanem egy olyan tér, amelyben az emberi kreativitás remekei találhatók meg, legyen szó mesés ruhadarabokról, kiegészítőkről, ételkölteményekről, antik vagy modern műalkotásokról. Ebben a műemlékvédelem alatt álló palotában, ahol a ház saját parfümének illata érezhető, minden az, aminek látszik: igényes, egyedi megoldások, bútorok teszik pompássá a helyet – mondta Gál Balázs, az Il Bacio di Stile üzemeltetési vezetője.

Háromperces szabály

Az elegancia, a kidolgozottság és a szervezettség nemcsak a vásárlótér ajtajáig tart, hanem azon túl, az „üzemi területen”, tehát a raktárakban és az irodákban folyó munka és munkakörülmények esetében is a tökéletességre törekednek. – Már az épület belsőépítészeti tervezésekor, illetve a logisztikai folyamatok kialakítása során is figyeltünk arra, hogy a raktár – amely a pince- és a földszinten, valamint az első és a második emeleten helyezkedik el – képes legyen kiszolgálni speciális igényeinket. A vásárlótérben ugyanis a kollekciók méretsoraiból csak korlátozott mennyiséget állítunk ki. Amennyiben a vásárló egy másik méretet szeretne egy adott modellből, vagy az őt kiszolgáló értékesítő kolléga javasol egy másik modellt, a kiválasztott ruhának, cipőnek vagy kiegészítőnek nagyon rövid időn belül a vásárlóhoz kell érnie, tökéletes állapotban. Ezt az időt maximálisan 3 percben határoztuk meg. Belvárosi, értékes ingatlanról lévén szó, olyan automatizált raktári megoldást kerestünk e folyamat kiszolgálására, melynek révén a rendelkezésre álló hely hatékonyan kihasználható, s emellett nagy tárolókapacitást, valamint gyors működést biztosít. Választásunk a SSI Schäfer R4000 elektromos meghajtású, de szükség esetén manuálisan is mozgatható, mobil, polcos állványrendszerére esett, amelyet RF/iPad/iPhone készülékekkel is tudunk vezérelni. Emellett valamennyi állványsoron RFID kártyaleolvasókat helyeztünk el a logisztikai folyamatok nyomon követésére. Elvárásunk volt, hogy a raktári rendszer összeköttetésben legyen a komplex vállalatirányítási platformunkkal – mutatta be a projektet az üzemeltetési vezető.

– Az eredmény meggyőző. Miután a vásárlótérben az értékesítő kolléga az okostelefonjával leolvassa a ruhamodell vonalkódját, és a mobilalkalmazásban egy gombnyomással kiválasztja a kívánt méretet, vagy éppen egy, a vásárló számára ajánlott hasonló darabot, a rendelés megjelenik a rendszerünkben a megfelelő figyelemfelhívó jelzéssel. A raktárkezelő ennek alapján kiveszi az adott tételt az állványrendszerből, és 2-2,5 percen belül átnyújtja az igényelt modellt a vásárlót kiszolgáló értékesítőnek – tette hozzá Tóth István, az Il Bacio di Stile raktárvezetője.

Ritka, jó

Tóth István, az Il Bacio di Stile raktárvezetője (balra), Gál Balázs, az Il Bacio di Stile üzemeltetési vezetője (jobbra)– Az iparban az automatizált raktári rendszerek kiépítése már nem számít különlegességnek. Az ügyfelek a megfelelő hatékonysági és pénzügyi számításokat követően döntenek arról, hogy beruháznak-e egy ilyen fejlett megoldásba, vagy a hagyományos technikát választják. A kereskedelemben, azon belül is a kiskereskedelemi szektorban azonban a raktári automatizálás egyáltalán nem jellemző igény, legalábbis Magyarországon nem. Ez két alapvető okra vezethető vissza. Egyrészt a munkaerőköltség még viszonylag alacsony hazánkban, másrészt a kereskedelemben az áruelosztó központokat már régen nem „egy ország egy központ” elv szerint, hanem regionális alapon létesítik és működtetik a cégek, és ezt a trendet az e-kereskedelem térhódítása folyamatosan erősíti. Ez azt jelenti, hogy a disztribúciós csomópontokból egy 800 km sugarú körben 24 órán belül képesek ellátni a kiskereskedelmi egységeket, legyen szó élelmiszertermékről, szórakoztatóelektronikai vagy éppen ruházati cikkekről. Az Il Bacio tenderfelhívása mindezek ismeretében kifejezetten ritkaságnak számított, és egyértelműen azt mutatta, hogy a kiskereskedelemi logisztikában is megjelent a korszerű gondolkodás – mondta Somogyi Attila, az Il Bacio megbízását elnyerő SSI Schäfer Systems International Kft. ügyvezető igazgatója.

Közös kihívások mentén

A luxusáruház szakemberei az SSI Schäfer csapatát – csakúgy, mint a többi stratégiai közreműködőt – már az épület építészeti tervezésébe is bevonták azzal a céllal, hogy ne a belső kialakítás kényszerei jelenjenek meg a logisztikai és értékesítési folyamatokban, hanem az elképzelt, és a lehető legjobbra csiszolt kiszolgálási folyamatokhoz alakítsák a belső teret. Ez ugyan nagy szabadságot adott a logisztikai láncolat tervezésében, azonban a kivitelezés komoly kihívás maradt. Az épület műemlék jellegét, valamint a beépülő anyagok értékét tekintve is különös odafigyelésre volt szükség, hogy a falakban, vagy éppen a különleges térelválasztó üvegpanelekben, illetve a minőségi nyílászárókban, padlóburkoló anyagokban ne keletkezzen kár az anyagmozgatás vagy a szerkezethegesztés, installálás során. Az sem könnyítette meg a munkát, hogy az épületben, kiváltképpen az emeleten, anyagmozgató gépek használatára nem volt lehetőség.

– A környezet mindig adottság, amelyhez igazodnunk kell, bárhol is dolgozunk. Ügyfelünk elvárásai nagyon szigorúak voltak, kiforrott elképzelések mentén kellett elvégeznünk a tervezést és a kivitelezést. Az első pillanattól kezdve egyértelmű volt, hogy az Il Bacio nem az a megbízó, amely kizárólag az ár kérdését helyezi előtérbe, hanem a garantált minőségért hajlandó ésszerűen többet fizetni. Egyrészt azért, mert hosszú távra keresett olyan megoldást, amely üzembiztos és alacsony karbantartási igényű, nem mellékesen pedig esztétikailag is illeszkedik a belső térhez. Talán ez utóbbi volt a valódi különbség az Andrássy úti projekt és egy klasszikus ipari helyszínen végzett munka között. Itt elvárás volt, hogy az automata polcos állványrendszer „stílusa” illeszkedjen az adott miliőbe. E luxusáruház kapcsán pedig tudni kell: az alapító és üzemeltető szándéka szerint az eladótér eleganciája, igényessége az üzemi területen is érvényesül, a csak a funkcionális környezetből tudható, hogy már a back office területén vagy éppen a raktárban vagyunk – jegyezte meg az SSI Schäfer ügyvezető igazgatója.

Somogyi Attila, az SSI Schäfer Systems International Kft. ügyvezető igazgatójaIpari dizájnerek

A SSI Schäfer és az Il Bacio szakemberei végül közösen találtak megoldást a „stílusossá” tételhez. A megbízó az SSI Schäfer egy korábbi generációs termékcsaládjába tartozó típust, az R4000 mobil polcos állványrendszert választott, kifejezetten annak dizájnja miatt. A moduláris kiépítési lehetőségeknek köszönhetően azonban ezt a „vázat” a legkorszerűbb vezérléssel, hajtással, polcelemekkel és kiegészítőkkel szerelték fel, kiemelt figyelmet fordítva a pormentesség, a vízbehatolás megelőzésének megteremtésére, továbbá a megfelelő légtechnikai megoldások kialakítására. A kezelőszemélyzet, illetve a termékek sérülésének elkerülése érdekében minden „kiálló” alkatrész vagy kötőelem beépítését kerülték. A magyar Schäfer-csapat saját fejlesztése volt az a megoldás, melynek révén totális áramszünet esetén egy hordozható kézi, jack-csatlakozós akkumulátorról az állványrendszer működtethető. A kialakított megoldás valódi kuriózumnak számít azért is, mert az irányítást okostelefonról vagy tabletről lehetővé tévő IT-alkalmazást a Schäfer a világon elsőként itt alkalmazta.

Értékteremtők

– A pompás környezet kétségtelenül inspiratív volt a munkához, de ez nem jelentette azt, hogy itt a szokásosnál néhány százalékkal jobban teljesítettünk. Sztenderdek szerint dolgozunk, és minden ügyfelünket egyformán magas minőségi színvonalon szolgáljuk ki. A piacon ugyan nem mi vagyunk a legolcsóbbak, s talán a legdrágábbak sem, de azt biztosan állíthatjuk, hogy mindig a 101%-os teljesítésre törekszünk, s ennek köszönhetően az elmúlt két évtizedben nem volt egyetlen elégedetlen ügyfelünk sem. Az Il Bacio esetében is hozzáértő szakmai partnerekkel dolgozhattunk együtt, és nem titkoljuk: büszkék vagyunk arra, hogy egy világszínvonalú projektben értékteremtőként vehettünk részt – összegezte az együttműködés tapasztalatait Somogyi Attila. 

Szabó Márton

Supply Chain Monitor
2014. szeptember