Archívum: Rövidebb úton a gyógyuláshoz
2014. október 27. | Logisztika | Gyógyszeripar
Az amerikai Merck & Co., Inc. gyógyszergyár leányvállalata, az MSD Pharma Hungary Kft. Magyarországon hozta létre regionális elosztó központját, és a vállalatcsoport gyógyszer-készítményeinek disztribúcióját szerződéses logisztikai partnerre bízta.
Az ipari alapanyag-ellátás területén, valamint a kereskedelemben jól látható trend, hogy a gyártó vállalatok a logisztikai hubokkal egyre nagyobb, jellemzően 800-1000 km-es körzetben lévő piacokat kívánnak és képesek ellátni, a gyógyszer-kereskedelemben azonban más modellek megvalósításának is szemtanúi lehetünk. Az ok egyszerű: a gyógyszerlogisztika szabályrendszere, s ezáltal disztribúciós logikája teljesen eltérő.
Aki a 90-es évek óta követi a közép-kelet-európai térség beruházási tendenciáit, minden bizonnyal érzékelhette, hogy adott időközönként vannak népszerűbb és kevésbé népszerű országok. A rendszerváltás utáni években Magyarország és Csehország büszkélkedhetett a legjobb FDI adatokkal, majd Szlovákia és Lengyelország jött lendületbe, de voltak kifejezetten jó évei Romániának és Bulgáriának is, az utóbbi időben pedig a volt jugoszláv tagköztársaságokra tekintenek ígéretes befektetési terepként. A beruházási szökőár ugyan már visszahúzódott, az invesztíciók korának azonban közel sincs vége, ahogy a beruházások elnyeréséért folytatott régiós versenynek sem. Éppen ezért nevezhető a hazai logisztikai szektor jelentős eredményének, hogy a világ egyik legnagyobb gyógyszergyártójának magyarországi leányvállalata, az MSD Pharma Hungary Kft. Budaörsön hozta létre a vállalatcsoport regionális disztribúciós központját, amelyet idén szeptember 3-án nyitottak meg és onnan Lengyelországot, Csehországot, Szlovákiát, Szlovéniát, Horvátországot, Romániát, Bulgáriát, valamint Magyarországot látják el.
– A beruházás megvalósításához vállalatunk menedzsmentje minden lehetőséget alaposan megvizsgált, végül úgy döntött, hogy Magyarország, azon belül is a budaörsi helyszín mellett teszi le a voksot. Döntésünket egyrészt olyan alapvető tényezők befolyásolták, mint például a költségszint, a menedzselési lehetőségek vagy az üzleti környezet, de a legerősebb érv a földrajzi elhelyezkedés és a szerteágazó gyorsforgalmi úthálózat volt. Magyarországról a kiszolgált piacok gyakorlatilag azonos távolságra vannak, és a magyar autópálya-hálózat rendkívül fejlett – mondta Thomas Straumits, az MSD Pharma Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Mindezek mellett más előnyöket is kínált a magyarországi helyszín.
– A magyar állam kereskedelem- és beruházás-ösztönzési programjában kiemelt helyen szerepel az ország logisztikai elosztó központ szerepe, így az ilyen irányba mutató fejlesztések támogatása is. A kormányzattól ígéretet is kaptunk a támogatásra, amelyet örömmel fogadtunk, jelezve, hogy számunkra nem a pénzbeli, hanem elsősorban a több millió dollár értékű, számos új munkahelyet teremtő beruházási projekt hivatali adminisztrációjának egyszerűsítése lenne az igazán értékes. A magyar állam ebben maximálisan partner volt – jegyezte meg dr. Homoki Henriette, az MSD Pharma Hungary Kft. külkapcsolati menedzsere.
Egészséges modellváltás
Az amerikai gyógyszergyártó vállalat a budaörsi elosztó központ megnyitása előtt a térségi országok piacait, így a magyart is közvetlenül a belgiumi disztribúciós központjából szolgálta ki. – Havonta jellemzően egy, legfeljebb két alkalommal végeztünk kiszállítást a magyarországi gyógyszer-nagykereskedelmi raktárakba. A rendszer ugyan működőképes volt, de egyre jobban éreztük annak igényét, hogy ezt a disztribúciós modellt más megoldással kell felváltanunk – utalt vissza a projekt előzményeire Homoki Henriette. A korábbi gyakorlat átalakításának szükségessége a gyógyszerlogisztika sajátosságaiból következett: minél rövidebb az ellátási lánc, annál nagyobb az ellátás biztonsága. A MSD számára is ez a szempont volt az elsődleges.
– A magyarországi és térségi nagykereskedelmi raktárakba történő kiszállítás nem volt kellően rugalmas megoldás a belgiumi központunkból. Azt kívántuk elérni, hogy a piaci igényeknek megfelelve, gyakoribb kiszállításokkal lássuk el a piacokat termékekkel, tehát lerövidítsük az ellátási láncot annak érdekében, hogy a betegek számára fokozzuk a gyógyszerellátás biztonságát – hangsúlyozta Thomas Straumits.
Partnerre találtak
Az MSD menedzsmentje 2013 nyarán döntött úgy, hogy az új regionális elosztó központ üzemeltetésére és a disztribúciós feladatok ellátására egy megfelelő garanciákat, valamint referenciákat felmutatni képes, globális hátterű logisztikai szolgáltató lehet leginkább alkalmas. Több meghívott pályázó közül végül arra a cégre esett a választás, amelynél a megbízó 100%-os garanciát látott a szigorú gyógyszerbiztonsági szabályok betartására, valamint az állandó, pontos teljesítésre. A közel egyéves előkészítési szakban azonban nem csak a pályáztatás adott feladatokat. A disztribúciós tevékenység elindításához az eddig kereskedelmi-képviseleti szerepet ellátó MSD Pharma Hungary Kft.-nek – egy meglehetősen szigorú hatósági eljárás során – meg kellett szerezni a gyógyszer-nagykereskedelmi jogosultságot is. Miután minden feltétel teljesült, és a kiválasztott logisztikai szolgáltatóval is megállapodtak, a mintegy egy hónapos tesztüzemet követően ez év júliusában „élesítették a rendszert”.
A regionális disztribúciós központban jelenleg havonta 1000 rendelést, és hetente több mint 50 megrendelő igényeit kezelik. Már most több mint 5000 raklap árut tárolnak, de ez a volumen hamarosan eléri a 7500 raklap mennyiséget. A disztribúciós központban kezelt tételek száma ezres nagyságrendű, s ez a gyártó jelentős gyógyszerszortimentje mellett abból is adódik, hogy a termékek eltérő kiszerelései, nyelvi változatai külön cikkszámot képeznek. Hetente 8-10 kamion érkezik az MSD nyugat-európai gyáregységeiből, illetve a belgiumi áruelosztó központból a regionális disztribúciót végző szolgáltató budaörsi raktárába, ahonnan jelenleg a régió 8 országát – Lengyelország, Csehország, Szlovákia, Szlovénia, Horvátország, Románia, Bulgária és Magyarország – szolgálják ki. Az idei ősz folyamán azonban további 6 unión kívüli országba – Bosznia-Hercegovina, Szerbia, Macedónia, Montenegró, Albánia és Koszovó – kezdődik el a kiszállítás Budaörsről, így hamarosan 14 ország készletét fogják tárolni a regionális disztribúciós központban, és onnan a kiszállításokat megszervezni. A különböző országokba adott napokon, heti egy alkalommal szállítanak. A piaci igények változása esetén azonban ennél gyakoribb, indokolt esetben akár azonnali kiszállításra is lehetőség van az új disztribúciós modell révén.
Ahogy kérték
– Mind elvárásaink, mind a gyógyszerlogisztikára vonatkozó szabályok szigorúak. A hűtőlánc betartása folyamatos ellenőrzést követel. A korszerű monitoring rendszer révén az állapotadatokhoz akár historikusan, akár valós időben mi magunk, illetve természetesen a felügyelő hatóságok is hozzáférhetnek kontroll céljából. Ezeket az ellenőrzéseket mind a minőségi, mind a mennyiségi paraméterek tekintetében rendszeresen elvégezzük. A megbízott logisztikai szolgáltató a rendszer indulása óta 100%-os mutatókkal dolgozik, vagyis mostanáig egyetlen hiba vagy tévesztés sem történt, s ez már az együttműködés megkezdése előtt feltétel volt, hiszen az általunk kiszolgált piacokon velünk szemben is maximálisak az elvárások. A minőségi teljesítés mellett azonban a disztribúciós feladatokat végző szolgáltató részéről nagyfokú rugalmasságra is szükség van. Egyrészt azért, mert a világ leginnovatívabb gyógyszergyártói közé tartozunk, és jelen pillanatban is számos új készítményünk van kutatási-fejlesztési, illetve kísérleti fázisban. Az új termékek pedig értelemszerűen megnövelhetik a volument. A másik ok az, hogy a budaörsi központ a jövőben akár a közel-keleti és észak-afrikai régiók ellátásának feladatát is megkaphatja, tehát a szolgáltatónak erre is készen kell állnia – összegezte a tapasztalatokat és terveket az MSD Pharma Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.
Szabó
Supply Chain Monitor
2014. október