Archívum: Növekedési pályán, stabil háttérrel

2017. június 22. | Gyártás | FMCG

A Cerbona-termékek ma már nemcsak itthon, hanem az exportpiacokon is ismertek.

A 2010-ben bekövetkezett csőd, illetve az azt követő felszámolási eljárás után sikerült újraéleszteni a müzliszeletgyártást és bővíteni a termékskálát.

2010 októberében a finanszírozási nehézségekkel küzdő Cerbona Élelmiszeripari Zrt. csődöt jelentett, majd 2011 májusában elkezdődött a felszámolási eljárás. Számos szakmai és pénzügyi befektető jelent meg, és a felszámolónak sikerült egy olyan modellt találnia, amelynek révén bérgyártási konstrukcióban minden üzemet – a malmot, a tészta- és extrudáló gyáregységet – tovább tudott működtetni. Ez azért volt fontos, mert így működő üzemegységeket lehetett értékesíteni, illetve a termékek egy része továbbra is elérhető volt a fogyasztók számára. 2011 elején egy budapesti befektetői társaság lehetőséget látott a Cerbona extrudált üzletágában, amely a müzliszeletet, a müzlit és a gabonapehely termékkört foglalta magában. Ez a befektetői csoport egy megvalósítható konstrukciót ajánlott, mely szerint a felszámoló tulajdonában lévő gépekkel és munkaerővel egy klasszikus bérgyártási szerződés keretében állították elő a termékeket, s ehhez az alap- és csomagolóanyagot egy újonnan alapított cég, a Naponta Kft. biztosította. 

A kereskedelmi láncoknál megtörtént a Cerbona termékek „átlistázása” az új cégre, és ezzel biztosított volt a folyamatos áruellátás az üzletek polcain. Az első évben a forgalom 1,2 milliárd forintra esett vissza, majd évről évre folyamatosan nőtt. A bérgyártást 2012 január elején bérleti konstrukció váltotta fel, és ekkor a Cerbona Élelmiszeripari Zrt. alkalmazottai közül 84 dolgozó csatlakozott a Naponta Kft.-hez.

– Lényegében nulláról kezdtük újra felépíteni a céget, és pár hónap alatt kellett azokat a vállalati folyamatokat átalakítanunk, amelyeket más cégek több éven keresztül valósítanak meg. Az volt a cél, hogy azt, ami korábban 400 fővel működött, más elvekre alapozva és rugalmasabban valósítsuk meg – mondta Mészáros Tamás, a nevét időközben Cerbona Élelmiszergyártó Kft.-re változtató vállalkozás ügyvezetője.

2012 nyarán megtörtént a tényleges adás-vétel, miután a kiírt pályázat során a Naponta Kft. megvásárolta a Cerbona korábbi székesfehérvári telephelyének közel 50%-át. Abban az évben a cég forgalma már elérte az 1,8 milliárd forintot, 2013-ban megkezdték a technológia- és termékfejlesztéseket, valamint új irodaépületet építettek és egy új vállalatirányítási rendszert is bevezettek.

– 2014-ben üzemi beruházással folytattuk a fejlesztéseket: a müzliszeletgyártó sorhoz új csomagológépet szereztünk be. 2015-ben technológiai korszerűsítést hajtottunk végre, illetve a tavalyi évben vásároltunk egy gyártósort a puffasztott termékek előállítására. Ennek a dinamikus fejlődésnek az eredményeként 2016-ban 3,4 milliárd forint árbevételt könyvelhettünk el, szemben a 2011-ben realizált 1,2 milliárd forinttal. A cég eredményessége is jelentősen javult, a tavalyi évben 250 millió forint adózás előtti eredményt értünk el – emlékezett vissza Mészáros Tamás.

Hozzátette: a forgalom növekedésében nagy szerepe volt annak, hogy a külpiacok felé is nyitottak, és a környező országokban kiépítették saját ügynökhálózatukat.

Mészáros Tamás

– Az exportpiacokon 2 millió eurós forgalmat értünk el, nagyrészt a Cerbona márkatermékekkel. A sikeres külpiaci jelenlét már csak azért is fontos eredmény, mert az ottani versenytársaink komoly technológiai és termékfejlesztéseket hajtottak végre az elmúlt években. Az idei év lesz az első, amikor azt mondhatjuk, hogy a termékportfólió tekintetében utolérjük a többi piaci szereplőt – mondta az ügyvezető.

Új termékek, piaci sikerek

– A Cerbona márkanév alatt értékesített termékek aránya a teljes kibocsátásunkat tekintve megközelíti a 80%-ot. A müzli, a müzliszelet, a gabonapehely és a corn flakes mellett zabpehely és puffasztott gabonaszelet termékcsoportot is forgalmazunk. Látván a zabalapú termékek piaci térnyerését Nyugat-Európában és hazánkban egyaránt, másfél évvel ezelőtt elkezdtünk zabszeletet gyártani – ez volt az első komoly termékfejlesztésünk. Egy olyan egyedülálló receptúrájú zabszelettel léptünk piacra, amiről ma elmondhatjuk, hogy a magyar fogyasztók kedvence lett, hiszen az eladási számaink messze felülmúlják a várakozásainkat. A tavalyi év elején megjelentünk a gluténmentes szegmensben is, ahol a termékfejlesztésünk szintén hatalmas sikert aratott: a poharas müzlink nemzetközi elismerést, gluténmentes szeletünk pedig a napokban kapta meg az Év Új Gluténmentes Terméke díjat. A növekvő keresletnek, illetve a termékeink sikerének köszönhetően már építjük azt a gluténmentes gyártócsarnokot, ahol új müzliszelet-gyártósort fogunk üzembe állítani a nyáron, illetve lehetőség lesz más gluténmentes termékek gyártására is. A termékportfóliónkon belül a puffasztott termékek forgalmazása olyan dinamikusan nőtt, hogy ennek kapcsán is saját termelő beruházás mellett döntöttünk, illetve idén a Cerbona Élelmiszergyártó Kft. tulajdonosa felvásárolta a Ham-let termékeket gyártó, kalocsai Agrimill-Food Kft.-t. Termékfejlesztéseink idén sem maradtak el, kétéves fejlesztő munka után megújítottuk a müzli és müzliszelet portfóliónkat. Több termékünk cukortartalmát csökkentettük természetes alapanyagokkal oly módon, hogy a termékek íze és állaga nem változott. Az idei év újdonsága még az itthon is egyre nagyobb népszerűségnek örvendő, több ízben piacra hozott instant zabkása, amely már az üzletek polcain is megtalálható, illetve az energiaszelet-kategória, amely szegmensben hamarosan meg fogunk jelenni a piacon – ismertette a termékszortimentet az ügyvezető.

Kihívások minden területen

– Nemcsak a termékfejlesztés, hanem a logisztika és a kiszállítás területén is változnak az igények. Ma már nem csak az a törekvés, hogy A pontból B pontba minél olcsóbban lehessen eljuttatni a termékeket, vagy minél hatékonyabb komissiózási technikával üzemeltetni egy központi raktárt, hanem az, hogy új készletezési modelleket kell alkotni – vázolta az FMCG-szektorban ma jelen lévő legégetőbb problémát Mészáros Tamás.

Az FMCG-szektorban alapelvárás a gyors ellátási lánc megteremtése, hogy a termékek minél rövidebb átfutási idővel az üzletek polcaira kerülhessenek, ezért a rendelések 24 órán belüli teljesítése akár kisboltra, akár központi raktárba magától értetődő, legyen szó palettányi mennyiség, vagy csupán 1 karton kiszállításáról. Sőt, a környező országokban is 48 órás kiszolgálást kell garantálni.

– A piaci verseny erre a helyzetre állt be, s most ezt az ellátási lánc folyamatot kell a gyártóknak fenntartani. Természetesen ehhez alkalmazkodunk, illetve folyamatosan fejlesztünk, hogy zökkenőmentesen ki tudjunk szolgálni minden egységet. Jövő évben elkészül az új, 3200 paletta kapacitású készáruraktárunk, illetve a vonalkódos rendszer bevezetése mellett bővítjük raktárunk anyagmozgató gépparkját is – hangsúlyozta Mészáros Tamás. Az ügyvezető kitért arra is, hogy a jelenleg mintegy 135 főt foglalkoztató Cerbona Élelmiszergyártó Kft. dinamikus fejlődési pályáját egyetlen tényező, a munkaerőhiány árnyékolja be.

– A gyártó cégek az FMCG-szektorban is a munkaerőhiány ideiglenes áthidalására új készletgazdálkodási és termelési modelleket kezdtek el kidolgozni. Ez vállalatunk teljes működését érinti, mivel más készletezési politikát kell folytatnunk, mint korábban. A veszteségek minimalizálására kell törekedni, valamint lehetőleg el kell kerülni a termékhiányt. Azt gondolom, hogy ez a teljes supply chain folyamatra jellemző probléma, a munkaerőkérdés a kiskereskedelmi láncokat éppúgy érinti, mint a klasszikus FMCG ellátási lánc többi szereplőjét. A munkaerőprobléma megoldására cégünknél az elmúlt hónapokban olyan módszereket kellett alkalmazni, amelyek korábban nehezen kivitelezhetőnek tűntek. A rugalmas termelésprogramozás mellett többek között a műszakvezetői rendszert alapjaiban át kellett alakítani. A művezetők feladatköre az elmúlt egy évben megváltozott. Magas a fluktuáció az operációs területen, ezért a műszakvezetőinknek a műszak felügyeletén kívül mentorként is helyt kell állniuk annak érdekében, hogy az új munkavállalók beilleszkedését segítsék. Továbbá úgy kell szervezniük a munkafolyamatokat, hogy a gyártás kevesebb emberrel is zökkenőmentesen, hatékonyan működtethető legyen. A kialakult munkaerőhiányhoz természetesen a többi pozícióban szintén alkalmazkodnunk kellett, s ez teljesen más látásmódot igényel, mint ami a korábbi évekre volt jellemző. A toborzás területén is előtérbe kerülnek az alternatív megoldások, egyre több csatornán hirdetünk és próbáljuk a munkavállalókat meggyőzni, hogy csatlakozzanak egy sikeres magyar vállalathoz. A szellemi állomány esetében jobb a helyzet, de számos pozícióban – például az értékesítési vagy a marketing, illetve a HR területen – budapesti kollégákkal dolgozunk, mert Székesfehérváron nem találtunk megfelelő szakembereket – vélekedett Mészáros Tamás. Mint mondta: a sikerhez vezető úton nagyon sok múlik a csapaton, és a 2012-ben csatlakozott kollégák nagy része még mindig a cégnél dolgozik.

– Már a kezdet kezdetén mindannyian hittünk abban, hogy a Cerbona-termékek megmenthetők. Ma már tudjuk, hogy ezt jobbá is lehet tenni, köszönhetően elkötelezett munkavállalóinknak, akiknek a kitartása a kezdeti nehézségek ellenére is töretlen maradt. Bizakodó vagyok a jövő tekintetében, hiszen rengeteg termékfejlesztési ötletünk van, illetve az exportpiacaink bővítését is tervezzük. Ehhez stabil finanszírozási háttérrel rendelkezünk, s ez megfelelő alapot biztosít ahhoz, hogy cégünk továbbra is a dinamikusan fejlődő növekedési pályán folytassa tevékenységét – összegzett a Cerbona Élelmiszergyártó Kft. ügyvezetője.     

RS

Fotók: Cerbona Élelmiszergyártó Kft.

Supply Chain Monitor
2017. június