Megbízható szolgáltatás a gördülékeny működéshez

A győri székhelyű Rábalux import beszerzéseihez kapcsolódó szállítmányozási feladatkört a cargo-partner Kft. koordinálja Kínából a konténerek Győrbe történő kiszállításáig. Az együttműködésről Zalka Ádámmal, a Rábalux Zrt. beszerzési vezetőjével és Becze Attilával, a cargo-partner Kft. ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.

Supply Chain Monitor: A Rábalux a magyar világítástechnikai piac meghatározó szereplője. Bemutatná röviden a cég tevékenységét?


Zalka Ádám
Zalka Ádám: A Rábalux Zrt. lámpatestek értékesítésével és összeszerelésével, valamint hagyományos és energiatakarékos fényforrásokkal foglalkozó, stabil pénzügyi háttérrel és nemzetközi működési tapasztalattal rendelkező cégcsoport. Központi telephelyünk Győrben található. 2002 óta több európai országban is jelen vagyunk, és partnerhálózatunkat, jellemzően barkácsáruházakat és világítástechnikai szaküzleteket a Győrben kialakított, 10 000 raklap kapacitású regionális logisztikai központunkból szolgáljuk ki. Cégcsoportunk éves szinten közel 23 millió euró konszolidált árbevételt realizál, és a 8 saját tulajdonú értékesítési leányvállalat mellett további 9 országba exportáljuk termékeinket. Az értékesítésünk 58%-a külpiacokra irányul. Évente megújuló termékportfóliónk mintegy 1700 cikkelemét 98%-ban távol-keleti importból szerezzük be. Jelenleg 80 független kínai gyártóval dolgozunk, amelyek nem kizárólag a Rábalux részére állítanak elő lámpákat. Kínából a teljes körű szállítmányozást megbízható, a piacon jól ismert szállítmányozó partnerekre, így többek között a cargo-partnerre bízzuk.

A cargo-partner hogyan kapcsolódik be a Rábalux ellátási láncába?

Zalka Ádám: A hatalmas kiterjedésű ázsiai ország bármely pontján a cargo-partner koordinálásával szervezzük össze konténereinket. Beszállítóinkkal általában FOB paritással dolgozunk, de a konténerfeladási ponttól a kínai kikötőig történő szállítás megszervezését is a cargo-partner intézi a számunkra.


Becze Attila
Becze Attila: Kétféle módon kezeljük a Rábalux szállítmányait. A Ningbo vonzáskörzetében lévő beszállítók a cargo-partner cross-dock raktárába szállítják be az árut, és ott építjük össze a szállítmányt konténernyi mennyiségre. Xiamen környékén azonban egy bizonyos gyártó telephelyére – amelyiknek adott szállítmány tekintetében a legtöbb áruja van – szállítja be az összes többi beszállító a Rábalux számára gyártott termékeket, és azokból ott képeznek teljes konténernyi rakományt. A szállítás szervezését akkor vesszük át, amikor egy teljes konténernyi (FCL) rakomány elkészült, tehát a hajóra könyvelés, a konténer felszabadítása és kiállítása rakodásra, valamint egy előre meghatározott kínai kikötőbe szállítása a mi felelősségi körünkbe tartozik. Kínából a szállítmányok Koper vagy Trieszt kikötőjébe érkeznek, onnan vasúton továbbítjuk egy budapesti konténerterminálra, majd közúton szállítjuk ki a Rábalux győri központi telephelyére, ahol a konténerek kirakodása történik. Tehát Kínában a konténerek felvételétől kezdődően a házhoz szállításig a teljes szállítmányozási folyamatot a cargo-partner koordinálja, és minden fontos mérföldkőről a SPOT informatikai rendszerünkből automatikus értesítést küldünk a megbízónknak.

A győri telephelyen a rakományok fogadását hogyan ütemezik?

Zalka Ádám: A cargo-partner folyamatosan informál minket a szállítmányozás folyamatáról, tehát rendelkezésre állnak a hajóadatok, a szállítmány indulási és a fogadó kikötőbe várható érkezési időpontja, a hajó tényleges beérkezése, a kikötőből a vonat indulása stb. Ezen információk alapján, a kikötés előtti héten összeállítjuk az ütemezést, hogy melyik konténert, melyik napra kérjük leszállítani a győri központi raktárba. A cargo-partner ennek alapján kezeli a kikötőbe érkező, illetve egy budapesti terminálra vasúton továbbított szállítmányokat. Mivel nem palettázott árukról van szó, így nálunk a kézi kirakodás jellemző. A beérkező termékekből a kollégák raklapokat képeznek, majd ezeket elhelyezik a raktárban a vállalatirányítási rendszer által kijelölt tárhelyre. Tehát ez a munkafolyamat időigényes, ezért is szükséges az előzetes egyeztetés a konténerek leszállítására vonatkozóan.

Becze Attila: A Rábalux rugalmasságot követel meg tőlünk arra vonatkozóan, hogy egy napon csak az általuk megjelölt konténereket szállítsuk le. Már az ajánlatadás folyamatában az ügyfél igényei alapján tárgyaljuk a hajósokkal és az érintett terminálokkal a szabad tartózkodási, illetve fekbérmentes napok számát. Így tudjuk biztosítani, hogy az érkező konténereket a hét adott napjain az előzetes ütemezés szerint szállítsuk a győri telephelyre. A rendelkezésünkre álló szabad napokon belül kell leadnunk az üres konténereket, tehát ezen időintervallum alatt mi optimalizáljuk a vasúti és alvázas szállítást, valamint a köztes tárolást.

Milyen szempontok alapján választják ki szállítmányozó partnereiket?

Zalka Ádám: Kizárólag nagy szállítmányozókkal dolgozunk együtt, amelyek az általunk elvárt díjszintet hosszabb távon tudják biztosítani, illetve szolgáltatásaik színvonala megfelel az elvárásainknak. Az import tekintetében 2-3 nemzetközi háttérrel rendelkező partnerrel oldjuk meg az éves szinten 600 TEU mennyiségnek megfelelő, közel 300 konténernyi áru telephelyünkre történő szállítását Kínából. Többszöri személyes egyeztetés után 2013 júniusában egy próbaszállítást bíztunk a cargo-partnerre, majd augusztustól indult a folyamatos együttműködés, biztosítva azt a magas színvonalú szolgáltatást, ami nekünk a gördülékeny működéshez szükséges. Jelenleg a Kínából érkező éves konténermennyiség felét a cargo-partner kezeli, és az ehhez kapcsolódó folyamatos információáramlást saját fejlesztésű rendszerével biztosítja számunkra. Ez már az együttműködés kezdetén plusz előnyt jelentett. A megbízható információ, illetve a pontosság azért is lényeges, mert Európa-szerte 700 barkácsáruházba szállítunk termékeket, és a cargopartner által megadott dátumokkal számolunk a kiszállítások ütemezése kapcsán. Tehát mi a vevőink felé a szállítmányozó partnerünk által szolgáltatott információk alapján köteleződünk el. Ha ebbe hiba csúszna, akkor könnyen üzleti veszteséget könyvelhetnénk el. Ezért azt mondhatom, hogy a kapcsolatunk abszolút bizalomra épül, hiszen teljes mértékben tudunk számítani a cargo-partner által megadott adatokra, nem kell tartalékot beépíteni a rendszerbe az esetleges pontatlan teljesítés okán.

 

A Rábalux Zrt. lámpatestek értékesítésével és összeszerelésével, valamint hagyományos és energiatakarékos fényforrásokkal foglalkozó cégcsoport.

Melyek ma a legfontosabb ügyféligények?

Becze Attila: Úgy gondolom, hogy egy konténert A pontból B pontba szinte bárki el tud juttatni, de hogy ehhez milyen járulékos, az ügyfél számára értéket teremtő szolgáltatás társul – többek között folyamatos és megbízható, automatikus információszolgáltatás, elektronikus formában elérhető dokumentumok – ma az ügyfelek számára talán a legkritikusabb kérdés, illetve a döntéshozatal alapját képező tényező. Ebben nyújt nagy segítséget a cargo-partner által fejlesztett SPOT elnevezésű rendszer, amely a hagyományos nyomonkövetési megoldásnál jóval több. Az informatikai rendszer jelenleg 9 modulból épül fel és teljes körű rálátást biztosít a szállítmányozási folyamatra. Többek között a dokumentumkezelő – Documents – modul az ügyfelek telephelyén történő vámkezelések előkészítésénél rendkívül hasznos, hiszen minden kapcsolódó okmány a rendszerből kinyerhető már a konténer érkezése előtt, így a vámkezeléshez szükséges idő jelentősen csökkenthető. Ugyanakkor minden egyes szállítmányra vonatkozóan az összes dokumentum évekre visszamenően egy gombnyomással letölthető. De megemlíteném a rendelésleadás – Transport Order – modult, amelyben ismétlődő beszállítók és termékek esetén csak a mennyiségeket és a szállítási határidőket kell aktualizálni egy új rendelésnél. Ez a rendelés számunkra is azonnal láthatóvá válik a SPOT rendszerben, ez alapján értesülünk arról, hogy milyen szállítmányok várhatók, így időben megtesszük a szükséges előkészületeket. Emellett a rendszer a kommunikációs – Communicator – modulon keresztül lehetővé teszi a szállítási folyamatban részt vevő összes érintett fél – megrendelő, beszállító, vámügynök, szállítmányozó stb. – közötti online kommunikációt is a nap 24 órájában. Egy komoly fejlesztési fázis után ma már a SPOT rendszer 2. verziója érhető el, amely sokkal inkább felhasználóbarát, mint az előző volt. Egy szállítmány kapcsán több proaktív üzenetet küld az ügyfelek részére, láthatóvá tesz számukra minden fontos információt egy képernyőn megjelenítve, illetve képes mérni a saját teljesítményünket az ügyféllel megállapodott teljesítménymutatók (KPI) alapján. Az egyik legfontosabb mutató a szállítmányok határidőre történő érkeztetése az ügyfél telephelyére, és az új verzió révén már automatikus riportokkal képesek vagyunk mérni, hogy ebben hány százalékos a megfelelőségünk. A SPOT rendszert az ügyfeleink igényei alapján a cargo-partner cégcsoport központi IT-csapata fejlesztette. Informatikai fejlesztő kollégáink az ausztriai Fischamendben azon dolgoznak, hogy minél egyszerűbben, átláthatóbban, megfelelő időben és jó minőségben szolgáltassunk adatokat ügyfeleink számára. A Rábalux ellátási láncában dolgozó kollégáit ezen rendszer előnyeivel igyekszünk kiszolgálni és támogatni napi munkájukban.

Hogyan látják az eddigi együttműködés továbbfejlesztésének lehetőségét?

Zalka Ádám: A cargo-partner Purchase Order Management (POM) rendszerével kapcsolatban látunk további együttműködési lehetőséget. A beszerzési megrendelések kezelése nálunk jelenleg még nagyon sok erőforrást köt le, mivel manuálisan történik az adatok feldolgozása. A cargo-partner saját fejlesztésű rendszerével a beszerzési folyamatot jelentősen tudnánk egyszerűsíteni, illetve a hibákat minimalizálni, valamint az összes rendelés státuszát sokkal könnyebben nyomon követni. A POM rendszerből olyan riportokat lehet automatikusan generálni, amelyek révén az ellátási lánc jobban tervezhetőbbé válna. Éves szinten átlagosan mintegy 600 megrendelést generálunk a kínai beszállítóink felé, amelyek közül közel 200 van folyamatban – amit már elküldtünk, de a rendelés teljesítése még nem történt meg –, s ezt a nagy mennyiségű adatot a különböző státuszpozíciókkal együtt egyszerűbben tudnánk kezelni a cargo-partner POM szoftverével. Ez év márciusában kezdtük el az egyeztetéseket arról, hogy ezt az informatikai rendszert alkalmazzuk a beszerzési tevékenységünk optimalizálásához. Első lépésként közösen áttekintettük a beszerzési folyamatainkat a cargo-partner szakembereivel, akik felmérték az optimalizációs lehetőségeket és meghatározták azokat a mérföldköveket, amelyek mentén a POM rendszerrel a jelenleginél hatékonyabban tudnánk menedzselni a beszerzést a kínai szállítók felé leadott rendelésektől kezdve egészen a kiszállításig, s mindezt cikkszám szinten. Ezt követően, július első hetében a különböző különböző munkafázisokhoz tartozó feladatokat részletesen kielemeztük, különös tekintettel a cégünk jelenlegi dokumentum- és információáramlására. Meghatároztuk melyek azok a folyamatok, amelyeket a POM rendszerrel le lehet fedni, illetve amelyek külön fejlesztést igényelnek az egyedi igényeinkre szabva. A cargo-partner ennek alapján július végéig kidolgozza azt a megoldási javaslatot, amely a cargo-partner POM szoftverén keresztül a beszerzési terület optimalizálására irányul, s egyben a folyamataink egyszerűsítését célzó ajánlásokat is megfogalmaz. Ez alapján fogjuk meghozni a döntést a POM rendszert illetően.

 

Kínából a teljes körű szállítmányozást a Rábalux Zrt. megbízható, a piacon jól ismert szállítmányozó partnerekre, így többek között a cargo-partnerre bízza.

Mi a cargo-partner saját fejlesztésű Purchase Order Management rendszerének lényege?

Becze Attila: Az Ausztriában már jól működő POM rendszer a beszerzési megrendelések kezelésében a rendelés leadásától a készletre vételezés pillanatáig cikkszám szinten tud transzparenciát biztosítani az ügyfelek számára. A rendelésleadástól a szállítmányok megérkezéséig, illetve a termékek készletre vételezéséig a teljes folyamaton keresztül egy zárt rendszerű információáramlás biztosítja a beszerzésben részt vevő 3 szereplő – az ügyfél, a gyártó és a szállítmányozó – közötti valós idejű kommunikációt. A gyártók felé a cargo-partner rendszerében kerülnek kiküldésre a megrendelések, tehát ezekről nekünk, szállítmányozónak is már a kiküldés pillanatában van információnk. Az ügyfél a rendszerben látja, hogy a leadott rendelést a gyártó visszaigazolta azzal a mennyiséggel és határidővel, ami ahhoz szükséges, hogy az elhajózástól számítva az elvárt érkezési határidőre leszállítható legyen a megrendelt tétel az ügyfél telephelyére. A POM rendszer legfőbb előnye, hogy teljes átláthatóságot, valós idejű adatáramlást és kommunikációt biztosít a beszállító, a szállítmányozó és a megrendelő között. A rendszer integrált része a beszállító is, akinek proaktív módon kell a gyártásra vonatkozó adatokat – határidőket, rendelkezésre álló mennyiségeket stb. – rögzíteni, visszaigazolni és frissíteni. Ha egy gyártó késik vagy kevesebb mennyiséget tud a kért időre legyártani, akkor az általa frissített státuszról a rendszer automatikus jelzést generál az ügyfél felé, így lehetőség van időben alternatív megoldásokat keresni. Minthogy minden adat egyetlen megbízható információs rendszerbe kerül, ezért a beszerzési megrendelések kezelése gyorsabbá, pontosabbá, nagymértékben optimalizálttá és átláthatóvá válik. Ez a transzparencia jelentős hozzáadott értéket képvisel az ügyfél számára, hiszen sokkal tervezhetőbbé válik a rendelések ütemezése és a készletgazdálkodás. Alacsonyabb készletszintekre lehet beállni, így csökkenthető a tőkelekötés mértéke, ezáltal javul az ügyfél cash-flow állapota.

Hogyan értékelik az együttműködést?

Becze Attila: A Rábalux Zrt.-vel kialakított együttműködés folyamatos kihívást és ezáltal fejlődést jelentett a cargo-partner számára. Az általunk kezelt konténermennyiség évről évre növekszik, így azt gondolom, jó úton járunk. Ehhez természetesen szükséges volt az, hogy folyamatosan biztosítsuk az együttműködésünk elején nyújtott szolgáltatási színvonalat. Szállítmányozó partnerként rengeteget tanultunk azokból az egyedi ügyféligényekből, amelyeket a Rábalux elvárásként támasztott velünk szemben, illetve ezek mentén is fejlesztettük saját folyamatainkat és eszközöltünk informatikai beruházásokat. A 3 év alatt egy bizalomra épülő, jó együttműködés alakult ki közöttünk. Arra törekszünk, hogy a cargo-partner szolgáltatásai révén a Rábalux számára a saját piacán lehetővé tegyük a folyamatos növekedést, hiszen fejlődésüknek az együttműködésünk további bővülése lehet az eredménye.

Zalka Ádám: A cargo-partnerrel már 3 éve dolgozunk együtt a legnagyobb megelégedésünkre, és jelenleg vizsgáljuk annak lehetőségét, hogyan lépjünk tovább a folyamataink racionalizálása érdekében. Az ügyfélkezelésre vonatkozóan is csak pozitívan tudok nyilatkozni, mivel a szolgáltatónál egy dedikált kapcsolattartó foglalkozik a Rábalux Zrt.-vel operációs szinten. De a cargo-partnertől minden olyan újdonságról – például új hajóstársaságról, új kikötői viszonylatról, vagy új útvonalon keresztül elérhető intermodális szállítási megoldásokról – is értesülünk, amely lehetővé teszi számunkra a szállítmányozás területén a további optimalizációt.

JS

 

Röviden
A cargo-partner családi tulajdonban lévő, közepes méretű nemzetközi szállítmányozó és info-logisztikai szolgáltató, élenjáró tapasztalattal a légi és tengeri szállítmányozás terén. A 2588 főt foglalkoztató cargo-partner cégcsoport több mint 26 országan van jelen: Európában 54, az ázsiai-csendesóceáni térségben 20, az indiai szubkontinensen 15, Észak-Amerikában pedig 12 irodával. A nemzetközi szállítmányozásban és info-logisztikában élen járó céget 30 évvel ezelőtt alapították és 2016-ban 555 millió eurós forgalmat bonyolított. A cégcsoport magyarországi leányvállalata, a cargo-partner Kft. 1994-től van jelen Magyarországon. Ma már az egyik legnagyobb, és meghatározó szerepet betöltő szállítmányozó és raktárlogisztikai szolgáltató a hazai piacon. Az elmúlt 5 évben a cég megduplázta árbevételét, és idén várhatóan 12 milliárd forint forgalmat bonyolít. A tengeri szállítmányozás volumene megduplázódott; az idei évben 22 000 TEU teljes konténeres (FCL), valamint 16 000 köbméter gyűjtőkonténeres (LCL) forgalom várható. A légi szegmensben szintén a duplájára bővült a cargo-partner Kft. által bonyolított forgalom, amely idén eléri a 8000 tonnát. A közúti szállítmányozás területén havonta több mint 2000 megbízást teljesít a cég, és jelenleg 33 000 négyzetméteren nyújt értéknövelő raktárlogisztikai szolgáltatásokat. A cargo-partner Kft. stabil és egészséges pénzügyi háttérrel rendelkezik, saját erőforrásból valósítja meg fejlesztéseit és finanszírozza operatív működését.

 

SPOT2
A SPOT2 a cargo-partner több modulból álló, teljes átláthatóságot biztosító együttműködési platformja, amelynek moduljai: Adress Book, Dashboard, eWarehouse, Tracking, Report, Transport Order, Communicator, Documents, Purchase Order.

 

Keresés
Fókuszban
StoreVan – a tökéletes mozgó műhely kialakításához
A Logi-Store Kft. portfóliója nemrégiben új termékcsoporttal bővült. A logisztikai háttérszolgáltatással foglalkozó vállalat megkezdte a StoreVan termékek magyarországi forgalmazását, tervezését és teljes körű beépítését.
Tovább »
A Supply Chain Monitor szaklap főszerkesztője a nemzetközi IFOY Díj zsűritagja
Idén 5 új taggal bővült az IFOY Díj nemzetközi zsűrije. Az újonnan kinevezett zsűritagok közé Magyarország képviseletében Rapi-Jaubert Szilviát, a Supply Chain Monitor szaklap főszerkesztőjét is beválasztották.
Tovább »
Kövessen minket facebookon