Archívum: Lépést tartani

2016. június 17. | Gyártás | Egyéb szektorok

Zala megye még mindig fehér foltként szerepel Magyarország járműipari térképén, pedig ebben a régióban olyan vállalatok működnek – mint például az Inter-Gép Kft. –, amelyek saját erőből képesek lépést tartani a világ fejlődésével.

Az Inter-Gép Kft. 40 évvel ezelőtt egyszemélyes vállalkozásként indult, 23 éve pedig gazdasági társaságként működik a Zala megyei Kemendolláron, s jelenleg is családi tulajdonban van. A fémipari tevékenységet folytató vállalkozást mindig a növekedés jellemezte.

– A jövőben is ez az irány, de nem organikus úton, hanem új kompetenciák integrálása révén, annak érdekében, hogy közepes méretű, magyar vállalkozásként a világ fejlődésével lépést tudjunk tartani – mondta Koronczi László, az Inter-Gép Kft. tulajdonos-ügyvezetője.

A széles termékpalettából a vasúti és közúti teherjárművekbe beépülő alkatrészeket is előállító cég alaptevékenysége a gépi forgácsolás, ami hőkezeléssel – aknás védőgázas hőkezeléssel, illetve indukciós edzéssel – egészül ki. A gyárban olyan speciális technológiákat – például dörzshegesztés, hidegfolyatás – is alkalmaznak, amelyek az aktuális vevői igények alapján kerültek meghonosításra az üzemben.

– Világviszonylatban, a járműiparban folyamatos az átrendeződés, ezért már évek óta diverzifikáljuk a tevékenységünket, mind az automatizált technológia, mind a termékportfólió és a megrendelői kör tekintetében. A járműipar számára előállított alkatrészek mellett a forgácsolási üzletágunkban speciális megmunkálással gyártunk mintegy 1000 fajta terméket, amelyek többek között a gázipar és a pneumatika területén, vagy akár a navigációs rendszerekbe kerülnek beépítésre. Emellett nemrég bővítettük tevékenységi körünket a faipari üzletággal. Ezzel a széles portfólióval az iparági hullámzó igényeket próbáljuk kiegyenlíteni. Természetesen a diverzifikáció jelentős invesztíciót tesz szükségessé a termelőeszközök, a munkaerő, valamint a beszállítói háttér fejlesztése tekintetében. Egy beruházási döntés meghozatala során mindezeket a tényezőket alaposan mérlegelni szükséges, azonban úgy vélem, hogy azoknak a vállalatoknak, amelyek elkötelezettek a közép- és hosszú távú fennmaradás mellett – mint az Inter-Gép Kft. is –, az ezzel járó kockázatot fel kell vállalniuk. Jellemzően az ellátási láncban a kockázatok megosztása helyett egyre nagyobb arányban azok áthárítása történik a beszállítókra. Ezért elengedhetetlen, hogy körültekintően vizsgáljuk meg, milyen feltételekkel szabad ezeket felvállalni a vállalat életképességének veszélyeztetése nélkül – mondta Koronczi Adrienn ügyvezető igazgatóhelyettes. Hozzátette: a cég a 2000-es évek közepétől érte el azt a stabil fejlődési szintet, amikor már évről évre jelentős bővülést tudtak elérni, jellemzően a diverzifikáció révén.

– A diverzitás a jelenlegi termékspektrumunkban is megmutatkozik: a legkisebb átmérőjű termék 0,3 mm, míg a legnagyobb 200 mm. A forgácsolási üzletágban 25 CNC megmunkálógéppel rendelkezünk, és mintegy 40 különböző anyagminőséget használunk fel, az alumíniumtól kezdve a műanyagon át a bronzötvözetekig. Ehhez nagyszámú alapanyagot kell készleteznünk, de a termékek forgási sebességének növelésével tudjuk optimalizálni raktárkészletünket. Emellett a gyártástervezés rend-
szerszintű átszervezése volt szükséges ahhoz, hogy hatékonnyá tegyük a sokfajta termék előállítását, illetve megvalósítsuk a folyamatos termékáramlást – tette hozzá Koronczi László.

– Ebben az üzletágban folyamatosak a fejlesztések, mivel a megrendelőink rendszeresen versenyeztetik a beszállító cégeket, így rövid, illetve középtávon tudunk csak alapozni egy adott termékkörre a tevékenységi portfóliónkban. A késztermékek többségét észak- és nyugat-európai piacokra szállítjuk, ezen belül is a fő exportdesztinációk az Egyesült Királyság, Franciaország, Németország, Csehország és Svédország. A legnagyobb kihívást ezen a területen talán az jelenti számunkra, hogy a nemzetközi piacon, más gazdasági környezetben működő, főként a tőlünk keletebbre fekvő országokban, illetve az Indiában és Ázsiában telephellyel rendelkező cégekkel kell versenyeznünk – hívta fel a figyelmet Koronczi Adrienn.

Robotizált technológia

A vasúti és közúti teherjárművek fékrendszereibe beépülő, közel 200 különböző típusú alkatrész gyártásához éves szinten 1300 tonna alapanyag kerül feldolgozásra az Inter-Gép Kft. kemendollári üzemében.

A legutóbbi fejlesztések keretében, tavaly állt üzembe az a gyártósor, amellyel az egyik fajta futóműalkatrész megmunkálási folyamatának első szakaszát automatizálták, s ma már ennek a termékkörnek a 80%-a az új technológiával készül. Emellett az addig is működő, manuális gyártósoron olyan típusok előállítása történik, amelyek gyártása nem automatizálható.

Koronczi Adrienn ügyvezető igazgatóhelyettes és Koronczi László, az Inter-Gép Kft. tulajdonos-ügyvezetője– A technológiával tehát már korábban is rendelkeztünk, de ezzel a bővítéssel a versenyképességünk növelése, a piaci helyzetünk megerősítése, illetve a gyártási átfutási idők csökkentése révén a folyamataink hatékonyságának javítása volt a cél, hogy TIER3-as járműipari beszállítóként megalapozzuk középtávú fejlődésünket. A beruházási döntésnél a beszállítói háttérnek való kitettség, valamint a munkaerőintenzitás csökkentése is célként fogalmazódott meg. A jelenlegi munkaerőállomány mellett a megrendelők, illetve a piac megtartásával olyan perspektívát kívántunk adni a kollégáinknak, amellyel egyben a régió versenyképességét is növelhetjük. Munkatársaink elkötelezettek a tudásalapú technológia iránt, így a korszerű technika üzemeltetése is biztosított. Egy fejlesztés mindig megalapozott előkészítést igényel, s ezen időszak alatt lehetőség van a szükséges ismeretanyag, illetve az új technológia működtetésének elsajátításához – mondta Koronczi Adrienn.

Az új technológiai sor üzembe állításához az alapanyaggal történő ellátást is automatizálták. A kültéren raktározott rúdacélt 2 tonnás sarzsonként tárolják be a gyártósor mellett kialakított, alternatív energiával – a védőgázas hőkezelő rendszerből kinyerhető hővel – fűtött anyagtároló helyiségbe, ahol állandó szobahőmérséklet biztosított, s onnan egy anyagtovábbító pályán kerülnek a szálanyagok a gyártócellába. Első lépésben a rúdacél méretre vágása történik, ezt követi az automatizált mátrixkódos jelölés, amely az alapanyag azonosításától a gyártási idő, illetve a típusjelölés feltüntetéséig az adott darabra vonatkozó összes egyedi paramétert tartalmazza. Ezzel az Inter-Gép Kft. üzeméből kikerülő termékek visszakövethetősége teljes körűen biztosított.

A gyártócellában a munkadarabok mozgatása robot segítségével történik, amely a méretre vágott rúdanyagot, valamint egy kovácsolt előgyártmányt a hegesztőcellába helyezi, ahol ezek egymáshoz rögzítése dörzshegesztéssel történik. A munkadarabok forgácsolását követően a félkész termékeket – egyszerre 2 darabot – egy anyagmozgató robot mozgó tálcára helyezi, amely azokat a következő megmunkáló állomáshoz továbbítja. Ebben a fázisban a berendezés hidegfolyatással 10 bordát alakít ki a simára esztergált felületen. Mielőtt az alkatrészek végtermékké válnának, egy hőkezelő berendezésben 900 0C-on edzik a munkadarabokat. Ez a gyártási folyamat legkritikusabb fázisa, és ez adja a gyártócella ütemidejét is. Az edzési folyamatot követően vízhűtéssel lehűtik a munkadarabokat, és mintavételes ellenőrzéssel teljes hosszában megvizsgálják, hogy van-e anyagfolytonossági hiba a felületen, valamint műszeres vizsgálatnak vetik alá a hőkezelés során keletkezett kérget is.

– A sorozatgyártásnál elvégzett gyártásközi ellenőrzés az eltérések megelőzésére szolgál. Minden egyes sorozat első terméke az alapanyag és a gyártási folyamat tekintetében is harmadik fél általi jóváhagyást igényel, ezért a minőségügyi terület, illetve a teljes ellátási lánc átfogó menedzselése, ideértve a beszállítók fejlesztését is, kiemelten fontos. Beszállítóinknak megfelelő ismeretekkel kell rendelkezniük a mindenkori szabványok tekintetében, illetve pontos specifikációk alapján határozzuk meg a velük való együttműködés kritériumait – mondta Koronczi László.

– Jól látható, hogy a technológiai fejlesztés mellett mind a beszállítók, mind az üzemben dolgozók szerepe meghatározó a versenyképességünk megtartásához. A megrendelői oldalról megkövetelt rugalmasság elengedhetetlen az együttműködő partnereink körében is, amelyek között számos helyi, kisebb méretű vállalkozás található, s amelyek iránt elkötelezettek vagyunk. Ezek a cégek önmagukban nem lennének képesek a nemzetközi piaci elvárásoknak megfelelni, sem pénzügyi, sem technikai, technológiai oldalról, de velünk együtt fejlődni tudnak annak érdekében, hogy a megrendelői igényeknek maradéktalanul megfelelhessünk. A beszállítóinkat külsős munkatársainknak tekinthetjük, és kapcsolatrendszerünk révén segítünk nekik a külpiacra jutásban. Emellett a munkaerő-utánpótlásra is nagy hangsúlyt fektetünk, hiszen ez a jövőbe való befektetés. Számos fiatal kolléga dolgozik nálunk annak köszönhetően, hogy több szakiskolával és regionális középiskolával, illetve országos felsőoktatási intézménnyel szoros együttműködést alakítottunk ki, és a duális képzésben is részt veszünk. Minden évben számos középiskolai tanuló teljesíti nálunk az évközi vagy nyári gyakorlati idejét, emellett a zalaegerszegi mechatronikai mérnökképzésben részt vevők, illetve más műszaki felsőoktatási intézmény hallgatói közül fogadunk diákokat, akik az évközi gyakorlati, illetve szakdolgozatukat írják meg nálunk. Ezzel a régióban tanulmányaikat folytató hallgatókat szeretnénk arra ösztönözni, hogy maradjanak itt, és járuljanak hozzá a vállalatunkhoz hasonló cégek fejlődéséhez, hiszen Zala megyében még növelhető a járműiparhoz kötődő tevékenységet végző beszállítók száma – hangsúlyozta Koronczi Adrienn.     

Jaubert

Supply Chain Monitor
2016. június