Archívum: Kapacitásnövelés okos megoldásokkal

2016. október 24. | Gyártás | Autóipar

A ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. termelési volumene az elmúlt években jelentősen növekedett, és ez kihívások elé állította a céget. Az egyik legnagyobb problémát a szűkös tárolási kapacitás jelentette. Azonnali megoldásra volt szükség, amelyet a Logi-Store Kft. szállított.

A Continental vállalatcsoport ContiTech Fluid Technology üzletága – magyarországi leányvállalata, a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. révén – jelenleg két termelési bázissal van jelen hazánkban. A makói és a váci telephely nemcsak a cégcsoporton belül játszik fontos szerepet, hanem a globális autóiparban is, ugyanis ezekben a gyárakban állítják elő az európai autók hűtő-fűtő és üzemanyagellátó rendszereibe épülő gumi, műanyag és fém tömlők, illetve az azok kombinációjából készülő szerelvények mintegy 20%-át. A cég magyarországi üzemeinek működés- és ellátásbiztonsága tehát a világ autóipara számára kulcsfontosságú.

A növekedés terhei

Balról: Luca Márió, a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. logisztikai vezetője és Somogyi Attila, a Logi-Store Kft. kereskedelmi igazgatója– Meghatározó piaci pozíciónk komoly felelősséget ró ránk, hiszen a világ számos vezető személy- és tehergépjármű-gyártóját szolgáljuk ki alkatrészekkel. Vevőink folyamatos innovációt, optimális árszintet és stabil szállítási teljesítményt várnak el cégünktől. Éppen ezért a tökéletességre törekszünk, és örömteli, amikor igyekezetünk elismeréseként erősödik irányunkban a vevői bizalom, amely a folyamatosan növekvő megrendelésállományban nyilvánul meg. Ha a bővülés üteme egyenletes mértékű, akkor az üzleti és a szakterületi menedzsmentnek viszonylag egyszerű a dolga: a dinamika függvényében beruházásokat tervez, illetve valósít meg. A mi életünk azonban másként alakult: az elmúlt 5-6 esztendő folyamán a termékkibocsátásunk megduplázódott. Egyrészt a hagyományos benzin- és dízelüzemű gépjárművek globális keresletnövekedése miatt, másrészt azért, mert a hibrid-, valamint az elektromos hajtású járművek piaca szintén folyamatosan bővül. Márpedig a hibridhajtású gépjárművekbe közel kétszer annyi hűtő-fűtő tömlő épül be, mint a hagyományos autókba, az elektromos járművek pedig még a hibrid autóknál is több hűtendő komponenst tartalmaznak, így az azokba beépülő hűtő-fűtő tömlők száma jelentős. E tényezők együttesen vezettek ahhoz a növekedési dinamikához, amely kihívás elé állította cégünket. Beruházásokat eszközöltünk mind Makón, mind Vácon, illetve egy új, harmadik telephely felépítéséről is döntés született. A megrendelésállomány bővülése azonban olyan gyors ütemű volt, hogy amikor 2015 novemberében a céghez érkeztem, a megfelelő mértékűnek tűnő kapacitástöbblet „ráhagyásával” elfogadott, korábbi bővítési tervek már jól látható módon nem jelentettek volna megoldást az igények kiszolgálására, sem a termelésben, sem a logisztikában. A gyártási tevékenység kapcsán egyebek mellett több helyre, a logisztika vonatkozásában pedig a tárolókapacitás növelésére, illetve koncepcióváltásra volt szükség. Első lépésben megerősítettük a csapatot, s ennek részeként tekintettünk azokra a külsős partnerekre is, akik segítségünkre voltak az egyre égetőbb, és cégünknek jelentős többletköltséget okozó kapacitáshiány megoldásában – mondta Luca Márió, a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. logisztikai vezetője.

Koncepcióváltás a raktártechnikában

A tavalyi év végén a cég mind a makói, mind a váci telephelyre vonatkozóan tendert írt ki egy-egy komplex raktártechnikai rendszer kialakítására.

– A két gyár kapcsán az igények hasonlóak voltak: a lehető legkisebb alapterületen a lehető leghatékonyabb tárolási rendszerekre vártunk megvalósítható koncepciókat. Makón akkor már folyamatban volt a meglévő gyárhoz csatlakozó új, mintegy 3000 m2 nettó raktárterületet magában foglaló, 9000 m2-es üzemcsarnokunk építése, így a mozgástér valamelyest nagyobb volt, mint Vácon, ahol ugyan a raktározás számára nyertünk 600 m2-nyi, korábban rosszul kihasznált üzemi területet, de a termelés számára helyet kellett átadnunk, azaz valós kapacitásnövelést inkább csak okos megoldásokkal érhettünk el. A tenderen ebből adódóan arra a cégre esett a választásunk, amely a rendelkezésre álló szűkös infrastrukturális keretek között a lehető legnagyobb tárhelyet képes biztosítani úgy, hogy az áruátvétel, a belső anyagáramlás, valamint a készáruk komissiózásának folyamatai a korábbinál hatékonyabbá váljanak. Az erős mezőnyből végül a Logi-Store Kft. ajánlatára esett a választásunk, elsősorban azért, mert leginkább esetükben éreztük azt, hogy maximális energiát fektettek be a számunkra optimális megoldás kialakításába – jegyezte meg Luca Márió.

– Amikor megismertük a feladatot, és felmértük a környezetet, azonnal éreztük, hogy a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. komoly kihívás előtt áll, és egyszerre több fronton vív „harcot” azért, hogy vevőit a megszokott magas minőségben szolgálhassa ki. Azt is érzékeltük, hogy ehhez gyors és hatékony segítséget vár a leendő raktártechnikai beszállítótól. Ebben a helyzetben kifejezetten előnyt jelentett, hogy a cég logisztikai vezetője nem rejtette véka alá azokat a problémákat, amelyekkel a raktárlogisztika területén küzdöttek, illetve nagyon pontosan megfogalmazta igényeiket. Ez jelentette azt az információalapot, amelyre végül hét különböző megoldási koncepciót dolgoztunk ki, kiemelt figyelmet fordítva arra, hogy az új rendszerek kiépítése során mindkét telephelyen felhasználjuk a korábban felépített állványrendszerek elemeit. Ez nem feltétlenül az az út, amelyet a raktártechnikai cégek szívesen választanak, ugyanakkor a megbízó számára ez volt a kézenfekvő, ezért egyáltalán nem „ijedtünk meg” a feladattól, amelyet 2016 februárjában nyertünk el – mondta Somogyi Attila, a Logi-Store Kft. kereskedelmi igazgatója. 

A raktártechnika-specialista cég ennek megfelelően a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. telephelyeinek egyedi igényeire szabott megoldásokat szállított, melyek új Mecalux állványokat, illetve a Logi-Store Kft. által átvizsgált és szükség szerint felújított, korábban telepített tárolórendszerek elemeit egyaránt tartalmazták.

Optimalizált tárolási rendszerek

– A hét koncepcióból két tervet „gondoltunk tovább” raktártechnikai partnerünkkel, és ezekből alakítottuk ki a végső megoldásokat a két telephely esetében. A Makón újonnan épült raktárcsarnokban „egy fedél alatt” tudtuk megoldani az alapanyagok, a késztermékek, valamint a göngyölegek tárolását. Az alapanyagok és a késztermékek tárolására 7500 paletta kapacitású, hagyományos soros raklapos állványrendszer, illetve ahhoz kapcsolódóan egy 2500 ládahely kapacitású görgős-átfolyós állványzat épült, míg a göngyölegek LIFO-elv szerint használt, úgynevezett push back állványokon kaptak helyet. A Logi-Store Kft. a raktár és az üzem közötti területen egy, a gyártás félkész termékekkel történő ellátására szolgáló állványrendszert is kiépített. Ebben a kézi-gépi kombinált komissiózásra kialakított, a már meglévő raklapos állványok elemeiből épített polcos rendszerben speciális ládákban tároljuk a félkész tömlőket – mondta Luca Márió.

Vácon hasonló, de néhány elemében eltérő rendszer épült ki. A meglévő alapanyag- és készáruraktár állványzatának szűkfolyosóssá alakításával másfélszeresére tudták növelni a tárolási kapacitást, de ez a transzformáció új anyagmozgató gépek beszerzését is szükségessé tette. Ezek a gépek sínes megvezetéssel közlekednek az állványzat sorai között. Vácon is kiépült a gyártáskiszolgálás „köztes” komissiózó területe, de a makói megoldással ellentétben itt nem raklapos állványokból képzett polcos rendszert, hanem egy szűkfolyosós, magasraktári targoncákkal kiszolgált állványrendszert alakítottak ki a félkész termékeket tartalmazó ládák tárolására.

– A tárolási rendszerek optimalizálásával jelentős kapacitásnövelést értünk el, valamint a termelés számára többlet területet is tudtunk biztosítani. Ezzel sikerült felszámolni a növekedés útjában álló akadályokat. Ebben a Logi-Store Kft. fontos szerepet játszott, de nemcsak a végeredménnyel vagyunk elégedettek, hanem pozitívumként említhetem raktártechnikai partnerünk rugalmasságát is, amellyel változtatási igényeinket kezelte. Biztonságot jelentő háttérként értékeljük, hogy a cég saját szerelőcsapattal is rendelkezik, amely igény esetén akár 24 órán belül rendelkezésünkre áll, továbbá 5 éven keresztül ingyenes rendszerfelülvizsgálatot biztosít számunkra – értékelt Luca Márió.         

SzM

Supply Chain Monitor
2016. október