Archívum: Eredményhatékonyság a teljes ellátási láncban

2014. november 20. | Egyéb | FMCG

A hazai METRO áruházláncnál az elmúlt években optimalizálták az ellátási lánc folyamatait, s ezzel jelentős eredményhatékonyságot értek el.

Az ellátási láncban az egyes résztvevők csak a saját területüket látják át megfelelőképpen, azonban a teljes folyamat eredményessége szempontjából ezeket a részterületeket megfelelően össze kell hangolni. A METRO áruházláncnál ezért az ellátási láncot befolyásoló összes tényezőt nagyító alá vették annak érdekében, hogy az egyes résztvevők tevékenységét a lehető legjobban harmonizálják. Mind a beszállítások ütemezését – amely közel 1000 beszállítóra terjed ki – és az újrarendelési folyamatot, mind a központi platformokon végzett logisztikai operációt, illetve az áruházakban történő áruátvételt és polcfeltöltést új alapokra helyezték.

Kollaboratív alapokon

Kiss Gábor, a METRO Kereskedelmi Kft. ellátási lánc vezetőjeElső lépésként a beszállítások ütemezését optimalizálták úgy, hogy a beszállítókkal közös egyeztetés során határozták meg a rendelési gyakoriságot, alapul véve a termékek forgási sebességét az adott termékkategóriára vonatkozóan, a polci árumennyiség, illetve a biztonsági készletszint együttes figyelembevételével. – Minden árukategóriára meghatároztunk egy ilyen paramétert, s a beszállítókkal közösen döntjük el a beszállítások gyakoriságát, valamint az adott héten belüli ideális napokat a központi platformra történő szállításra. Közösen határoztuk meg a rendelések és a beszállítások közötti átfutási időt is, hiszen ez kulcsfontosságú az áruérkeztetés pontossága szempontjából. A beszállítók ellátási láncában később bekövetkező változásokat természetesen beillesztjük a kialakított rendszerbe. Mindig azt mérlegeljük, hogyan lehet közösen elérni a legjobb teljesítményt a teljes lánc szempontjából – mondta Kiss Gábor, a METRO Kereskedelmi Kft. ellátási lánc vezetője.

Azt is közösen határozzák meg, hogy a nap folyamán hány órakor kell a beszállítóknak a rendeléseket megkapniuk ahhoz, hogy az áru a lehető leghamarabb a polcokra kerülhessen. A rendeléseket a legtöbb beszállító felé EDI-rendszeren keresztül adják le, azonban a rendelések készítéséhez a METRO-nál a megszokotthoz képest más alapokon működtetett, automatikus újrarendelési rendszert alkalmaznak. Az újrarendeléseket nem egy központi készletgazdálkodási egység menedzseli, hanem maguk az áruházak, s ebből következően a folyamat elég összetett. Az újrarendelésekhez a kialakított rendszer egy cikkelem szintű forgalmi előrejelzést készít, amely kissé eltér a hagyományos automatikus újrarendelési rendszertől. Ez utóbbi általában pár hónapra visszamenőleg elemzi az adatokat, és ennek a periódusnak a korrekciókkal módosított átlagfogyását feltételezi. A METRO rendszere 2 évre visszamenőleg vizsgálja a forgalmi és készletadatokat, éveken és hónapokon belüli trendeket vesz figyelembe, és minden olyan tényezőt kiszűr, amelyek a valóságot torzíthatják. Ez alapján a rendszer két rendelési ciklusra készít előrejelzést a napi fogyásokról, majd összeveti a készletekkel, illetve a várható beszállítási időpontokkal.

– Az újrarendelési rendszert a megfelelő paraméterezés után sikerült olyan szintre optimalizálnunk, melynek révén a 13 áruházból leadott rendelési sorok mindössze 15%-át módosítják manuálisan az áruházak. A 15%-os eltérést természetesen nagyító alá vesszük úgy, hogy folyamat-szimulációt futtatunk le, és megnézzük mi történt volna, ha az áruházak nem módosítják az automatikus rendelési tételeket, illetve mit eredményezett az, hogy beavatkoztak a rendszerbe. A tapasztalataink azt mutatják, hogy csak akciók és nagy volumenű, előre nem tervezhető fogyás esetén indokolt módosítani a rendszer által kalkulált mennyiségeken – mondta Kiss Gábor.

A rendelési pontosság alapfeltétele a törzsadatok pontosságának megteremtése. A METRO-nál az árugazdálkodáshoz szükséges törzsadatok – az EAN-kódok helyessége, a csomagolási egységeken belüli darabszámok, a csomagolási egységek logisztikai paraméterei stb. – 97%-os pontosságúak, ezáltal a hibalehetőségek jelentős részét sikerült kiszűrni a rendelési folyamatból. Mindezzel a METRO-nál elérték azt, hogy az árurendelési rendszer jól működik, a beszállítók időablakokra szállítanak, s a beszállított tételek mindegyike minőségi és mennyiségi szempontból azonnal átvehetők a központi platformokon, illetve késedelem nélkül számlázhatók. A szállítók beszállítási pontosságát mind a rendelési sorok, mind az időre történő szállítások tekintetében 98% fölé sikerült emelni – összehasonlításként ez a mutató a nyugat-európai áruházláncokat tekintve 90% alatti. A beszállítási pontosság elemzésekor a METRO az összes saját szervezeten belüli hibát kiszűri, és a beszállítók ennek a KPI-mutatónak az alapján vizsgálják felül a feltüntetett hibákat. – Ezek nagy része a még pontatlan törzsadatokra vezethető vissza. Összességében beszállítóink olyan pontosan szállítanak hozzánk, ami optimális polci elérhetőséget eredményez az áruházakban. Ez utóbbi talán a legfontosabb mutatószám, melynek szintje 97% feletti, s ez a METRO vállalatcsoporton belül, más országokkal összehasonlítva is jó eredménynek számít. A polci elérhetőség mutatószám szintje többek között attól is függ, hogy milyen szigorúan végzik ennek a mérését. A hazai METRO áruházakban naponta kétszer végzünk mérést, és azt is hibának értékeljük a rendszerben, ha egy vásárló éppen a mérés pillanatában vette le a polcról az adott árut, és a polc újratöltése ezt követően megvalósult. Tehát ezt a rövid polci áruhiányt is hibának értékeljük, valamint azt sem vesszük figyelembe, hogy a polci készlethiányos terméknek volt-e elérhető helyettesítő terméke – hangsúlyozta Kiss Gábor.

Összehangolt logisztikai operáció

Emellett a teljes ellátási láncot sikerült úgy összehangolni, hogy a beszállítások akkor érkezzenek a logisztikai szolgáltató raktárába, amikor azt a termékkört éppen komissiózzák. – Ez egyfajta „just in time” termékérkeztetés, amelyet csak ilyen holisztikus megközelítéssel lehetett elérni. A beszállítók ellátási lánca harmonikusan illeszkedik a mi ellátási láncunkhoz, s ebben a logisztikai szolgáltatóknak is nagy szerepük van. Velük szintén közösen dolgoztuk ki a logisztikai kiszolgálási rendszert – mondta Kiss Gábor, hozzátéve, hogy struktúrájában már évekkel ezelőtt minden láncszem a helyére került, s attól kezdődően az áruházak igényeiből visszavezetve a logisztikai szolgáltatókkal közösen dolgozták ki a folyamatrendszert. Az így kialakított áruátadási és -átvételi folyamatok egyértelműek és megvalósíthatók az operációban dolgozók számára, az előrejelzési rendszer pedig lehetővé teszi a logisztikai szolgáltató számára a pontos erőforrás-tervezést. A gyáli központi platformot üzemeltető logisztikai szolgáltató komissiózási pontossága ma már 99,96%-os, s ez kiemelkedő teljesítmény az FMCG-szektor számait tekintve, mivel csupán a szárazáru szegmensben naponta 40 000 kartont kezelnek. Minthogy a METRO-nál viszonylag kevés áruház nagy forgalmat generál, ezért a platformokon nem a hagyományos központi raktári folyamat, hanem a raklaptöréses vagy előre komissiózott cross docking jellemző.

A zöldség-gyümölcs árukategória, illetve a friss húsok tekintetében a rendelés és a beszállítás közötti átfutási időt sikerült 17 órára csökkenteni, magas áruellátási biztonság mellett. Erre a termékkörre a központi platformon a METRO saját alkalmazottai végzik a minőség-ellenőrzést. A temperálást igénylő termékek esetében az ellátási lánc teljes hosszában biztosított a hőmérséklet-tartományok azonossága és kontrollja, mind a tárolás és a szállítás során, mind az áruházakban.

Az áruházak áruval történő ellátása is másképpen zajlik a METRO-nál, mint más kiskereskedelmi láncok esetében, ahol egy teherautó több áruház rendelését szállítja ki a nap folyamán. Ezzel szemben a METRO gyáli raktárából a napközben beérkező árukat folyamatosan komissiózzák, és 22 órától az éjszaka folyamán szállítják ki a megrendelt tételeket, s minden áruházhoz 5-7 autó érkezik naponta teljes rakománnyal. Ebből következően nincs túratervezés, illetve a járművek kihasználtsága is optimalizált. A kiszállítást végző autókat a logisztikai szolgáltatók, illetve az alvállalkozók előre tervezhetően más feladatokra tudják használni nappal. A folyamat hatékonyságát szintén segíti, hogy az áruházakban nincs tételes áruátvétel, mert ezt a feladatot a logisztikai szolgáltató által komissiózott tételek 10-20%-ára a központi raktárban a METRO szakemberei már előre elvégzik. Az áruházakban az osztályok szerint komissiózott termékekkel beérkező raklapokat így csak szemrevételezik – hogy nincs-e szállítási sérülés –, és azonnal kiviszik a termékkategória szerinti osztályra, ahol közvetlenül a polcokra kerül az áru.

– Ezeket az eredményeket az ellátási láncot befolyásoló feltételek újragondolásával sikerült elérni. Most pedig arra fókuszálunk, hogy a teljes folyamat minden eleme – kivétel nélkül – vevőközpontú legyen – mondta a METRO Kereskedelmi Kft. ellátási láncának vezetője.

RS

Képek: Metro Kereskedelmi Kft.

Supply Chain Monitor
2014. november