Archívum: EKAER

2014. december 19. | Logisztika | Egyéb szektorok

A 2015. január 1-jével bevezetésre kerülő Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKAER) az elmúlt évtizedek legnagyobb kihívását jelentheti az ellátási lánc szereplői számára.

A 2014. november 26-án életbelépett, az adózás rendjéről szóló törvénymódosítás, a NAV felé történő bejelentési kötelezettséget ír elő a magyar gazdálkodók számára az útdíjköteles gépjárművekkel végzett közúti fuvarozás esetében a következők szerint:

§  Az EU valamelyik tagállamából, magyarországi címre történő közúti fuvarozás esetén a jogszabályban meghatározott, termékszintű adatokat a címzett köteles bejelenteni s NAV-hoz, a jelenleg még fejlesztés alatt álló EKAER rendszer elektronikus felületén, legkésőbb a termék fuvarozásának megkezdéséig.

§  A magyarországi feladási címről az EU más tagállamába történő közúti fuvarozás esetén, a feladó köteles a bejelentést elvégezni legkésőbb a termék gépjárműre történő felrakodásának megkezdéséig.

§  Magyarországi feladási címről magyarországi átvételi címre történő közúti fuvarozás esetén, az első belföldi adóköteles – nem közvetlenül végfelhasználó részére történő – termékértékesítés esetén szintén a feladó kötelezettsége a bejelentés elvégzése.

A törvény az úgynevezett kockázatos termékekre vonatkozóan külön előírásokat tartalmaz, és meghatározott mértékű pénzügyi garanciát is előír. A kockázatos termékek körét a törvény azonban nem határozza meg, az külön jogszabályban csak a későbbiekben fog megjelenni. A törvény végrehajtására vonatkozó részletszabályok kidolgozása a Nemzetgazdasági Minisztérium feladata lesz, egyelőre azonban nem ismeretes a Miniszteri rendelet tartalma, illetve megjelenési ideje.

Az EKAER elektronikus jelentési rendszer fejlesztése már elkezdődött, és valószínűleg az év végéig befejeződik. Az első információk szerint azonban a rendszer a kezdetekben nem támogatja majd az ügyfelek részéről történő elektronikus adatátadást. Ez azt jelenti, hogy sok gazdálkodó (például autóalkatrész-, elektronikai alkatrész beszállítók) szállítmányainál, amelyek adott esetekben több ezer különféle cikkszámú terméket is tartalmaznak,  manuális úton kell a hatalmas adathalmazt (cikkszám, termékmegnevezés, bruttó tömeg, tarifaszám, vételár stb.) az EKAER rendszerbe berögzíteni, ami gyakorlatilag megoldhatatlan feladat elé állítja az adózókat. Ugyanakkor a törvény szabálytalanság esetén tetemes, az áru értékének  40%-áig terjedő bírság kiszabását helyezi kilátásba. A bevezetésre kerülő rendszer működésével kapcsolatban nagy a bizonytalanság, és számos kérdés merült fel a gazdálkodók részéről. A Magyar Vámügyi Szövetség is számos kérdést kapott tagságától, partnereitől: Ha a NAV csak Magyarország területén ellenőrizheti a szállítmányokat, miért nem indulhat el a külföldi felrakó helyről a kamion EKAER azonosító nélkül? Az Európai Unióban történő feladás esetén miért nem kezdhető el a berakás EKAER azonosító nélkül? Miért csak a berakás megkezdéséig módosítható a bejelentés? Gyűjtőforgalomban, illetve átrakóforgalomban végzett fuvarozás esetén ki és mikor köteles jelentést tenni? Egy szállítmányhoz több címzett is megadható, vagy címzettenként kell a bejelentést megtenni?  A CEP-szolgáltatás esetében, ahol egy szállítmány akár több száz feladó, illetve címzett árujából is állhat, hogyan fog működni a bejelentés. Nem közösségi áruk közösségen belüli árutovábbítása esetén van-e jelentési kötelezettsége a gazdálkodónak? Melyek a kockázatos termékek, amelyekre 2015. január elsejétől 15%-os pénzügyi biztosítékot kell nyújtani? Jövedéki termék közösségen belüli továbbítása esetén van jelentési kötelezettsége a gazdálkodónak? Mikor kerül publikálásra az EKAER rendszer a gazdálkodók részére?

Ezek a kérdések olyan, a logisztikai folyamatokra alapvetően ható problémákat vetnek fel, amelyekre a jelenlegi jogszabály nem ad választ. A Magyar Vámügyi Szövetség ezért 2014. december 10-re egy interaktív workshopot szervezett, ahol a NAV illetékesei és a gazdálkodók széles köre közösen tisztázhatta az EKAER bevezetésével kapcsolatban felmerült kérdéseket, esetleges anomáliákat, javaslatokat, amelyek remélhetően segítik a gazdálkodók felkészülését, és amelyeket a végrehajtási rendelet megalkotása során is figyelembe vesznek majd az illetékesek.

Ami már biztos

Január 1-től elvileg el kell indulnia az Elektronikus Közúti Áruforgalmi Ellenőrző Rendszernek. Addig is a legfontosabb információk, amelyek biztosan tudhatók az EKAER-ről: 15 napos türelmi idővel indul az év, hamarosan lesz zöld szám a NAV-nál, lehetőség lesz a vállalatirányítási rendszerekből automatikusan információt átadni interfészen keresztül.

Vizsy József elnökségi tag,
Magyar Vámügyi Szövetség

Supply Chain Monitor
2014. december - 2015. január