Archívum: Bizonyított hatékonyság

2015. december 16. | Logisztika | Egyéb szektorok

A Rolling Cars 95 Kft. a WebEye telematikai megoldásait választotta. Erről beszélgettünk Bencsik Lászlóval és Deszpot Károllyal, a 10 éve együttműködő cégek ügyvezető igazgatóival.

Supply Chain Monitor: Hogyan indult a fuvarozási vállalkozás?

Bencsik László, a Rolling Cars 95 Kft. ügyvezető igazgatójaBencsik László (Rolling Cars 95 Kft.): A Rolling Cars 1995-ben alakult meg, s az akkori menedzsmenttől 2001-ben vettük át a vállalat irányítását, de előtte is fuvarozással foglalkoztunk: személyautós expressz szállításokat végeztünk autóipari cégek számára. Így tehát jól körülhatárolt célok mentén, konkrét elképzelésekkel rendelkeztünk arról, hogy a Rolling Cars tevékenységének átvételét követően, mely területen szeretnénk erősíteni piaci jelenlétünket. Ez pedig a rugalmas, expressz szállítás volt, ami a mai napig is a fő profilunk. Nem olyan megbízások elnyerésére törekedtünk, amelyek teljesítéséhez a vállalat működését át kellett volna alakítani a nagy haszon reményében, hanem hűek maradtunk eredeti elképzeléseinkhez. Ez a döntésünk végül helyesnek bizonyult, hiszen folyamatosan kaptunk új megbízásokat, és ennek megfelelően fokozatosan bővítettük gépjárműparkunkat. 

Milyen összetételű a jelenlegi gépjárműflotta?

Bencsik László: Mint már említettem, kezdetben kizárólag csak személyautós fuvarokat vállaltunk, ám a 2000-es évek elején egyre nagyobb igény mutatkozott a furgonos szállítás iránt. Három furgonnal kezdtünk, de ezt a szállítóeszköz-parkot 2003-ra már 40-re bővítettük, s ekkor indult el a 7,5 tonnás teherautók beszerzése is. Magyarország európai uniós csatlakozásáig erőteljes volt a fejlődésünk, mivel akkor még viszonylag kevés szolgáltató volt jelen a piacon a saját szegmensünkben. A csatlakozás révén azonban egy erősebb versenykörnyezet alakult ki, s ebben ugyan könnyebben tudtunk mozogni, viszont annál több szereplővel kellett versenyeznünk a megbízásokért. A személyautókból, furgonokból és kamionokból álló gépjárműparkunk hatékonyabb működtetése, és kihasználtságának növelése tehát elsődleges volt, ezért a teljes flottát telematikai eszközökkel szereltük fel, s ezt nemrégiben fejeztük be.

Miért volt szükség erre a telematikai beruházásra?

Bencsik László: Már korábban is igénybe vettünk alapvető jármű-nyomkövetési szolgáltatásokat, illetve a járműgyártók önálló rendszereit használtuk, de a különböző platformok folyamatos összeegyeztetése, a különböző rendszerek figyelemmel kísérése nagyon sok időt és emberi erőforrást igényelt. Éppen 10 évvel ezelőtt, 2005-ben döntöttünk a WebEye rendszerei mellett, amelyeket mára már a 65 kamionból álló teljes flottánkba beépítettünk, és azóta is elégedetten használunk. A WebEye megoldásai a fuvarszervezőink munkáját jelentősen leegyszerűsítették: feleslegessé vált a telefonos kapcsolattartás a járművezetőkkel annak érdekében, hogy pontos pozíciójukról információt szerezzenek, elég az online felületen keresztül nyomon követni a gépjárművek mozgását. A korábban folyamatosan zajló kommunikáció a nyilvánvalóan magas költségvonzat mellett jelentős időbeli ráfordítást jelentett, s ezt sikerült így leépítenünk. 

Használnak más WebEye-megoldásokat is a nyomkövetésen kívül?

Bencsik László: Igen. Több partnerünk nagy értékű árukat is szállíttat velünk, ezért biztonságtechnikai megoldásokat – például a raktérajtónyitás-figyelés és a pánikgomb – szintén igénybe veszünk. Ezekkel a szolgáltatásokkal biztosítani tudjuk, hogy a szállítmányokhoz csak az illetékes személyek férhessenek hozzá, és az áruk biztonságban érkezhessenek meg a célállomásra. A rendszer automatikus riasztást küld a diszpécsereknek minden esetben, amikor valaki hozzáfér a szállítmányhoz. Amennyiben ez illetéktelenek által, vagy nem egy előre meghatározott lerakó ponton történik, úgy azonnal közbeavatkozhatunk, és megakadályozhatjuk a ránk bízott áruk esetleges eltulajdonítását. A pánikgombot pedig a gépjárművezetőink védelme érdekében szereltettük be a járműveinkbe.

Deszpot Károly, a WebEye Magyarország ügyvezető igazgatójaDeszpot Károly (WebEye Magyarország Kft.): A WebEye biztonsági rendszerei a riasztásokon felül egyedileg olyan megoldásokkal is kiegészíthetők, amelyek jelzést küldenek például a kijelölt útvonalról történő letérés esetén, a vezetési idő vagy a sebesség túllépése alkalmával, egy állomásra való megérkezéskor, vagy akár a várakozási idő túllépésekor. Ezek a riasztási események e-mailben és sms-ben is továbbíthatók az illetékesek felé. A biztonsági rendszer használata az árubiztonság mellett a hatósági bírságoktól is megóvhatja fuvarozó és járműtulajdonos partnereinket.

Az expressz szállítás során milyen feltételeket kell teljesíteniük?

Bencsik László: A Rolling Cars nem vállal többhetes uniós körjáratokat. Ez is egy tudatos döntés volt a részünkről azért, hogy a gépjárművezetőinknek ne kelljen heteket távol tölteniük a családjaiktól és az otthonuktól. Kamionos fuvarjaink nagy részét 2 sofőrrel végezzük, hogy a törvényben is szabályozott vezetési idő előírásokat betartva, minél gyorsabban ki tudjuk szállítani a ránk bízott árukat. Az expressz teljesítést nemcsak a direkt fuvaroknál, hanem a gyűjtőszállításban is vállaljuk, hiszen a jelenlegi üzleti környezetben csak az a szolgáltató tud versenyben maradni, amelyik kellő rugalmasságot biztosít ügyfelei számára. A vezetési időre általunk előírt normákat is olyan határok között állítottuk fel, amelyek minimális odafigyelés mellett könnyen teljesíthetők. A vezetési időket szintén a WebEye eTachograph rendszerén keresztül követjük nyomon, amely gépjárművezetőink napi, heti és kétheti vezetési, valamint pihenőidejéről valós idejű adatokat szolgáltat számunkra, s ezt a munkabérek megállapításához, illetve az európai uniós előírások betartásához használjuk fel. A túlvezetés – annak mértékétől függően – esetenként akár több ezer eurós büntetéssel is járhat az egyes országokban, így nagyon fontos, hogy ezeket a felesleges kiadásokat elkerüljük.

Deszpot Károly: A szigorú szabályozás nem véletlen, ugyanis a túlvezetés nemcsak a költségek, kiadások terén okozhat problémát a fuvarozók számára, hanem közlekedésbiztonsági szempontból is komoly kockázatokat hordoz magában. A fáradt, kimerült járművezető koncentrációs képessége jelentősen csökken, ezzel párhuzamosan megnő egy esetleges baleset bekövetkezésének esélye, amely a személyi sérülések mellett komoly anyagi károkkal is járhat. Fontos tudni, hogy a mindenkori szabályozás elismeri a teljes szállítási lánc együttes felelősségének elvét, ami azt jelenti, hogy az elkövetett szabálytalanságokért a járművezetők mellett a munkáltatót is felelősség terheli. Ez arra ösztönzi a lánc összes szereplőjét, hogy a fuvarokat kellő gondossággal tervezze meg, így megelőzve a túlvezetés miatt, fáradtságból bekövetkező baleseteket.

Miben más az eTachograph a hagyományos megoldásokhoz képest?

Bencsik László: A hagyományos digitális tachográf eszközök csak a járművezető számára jelzik a hátralévő vezetési és pihenőidőt. A rendelkezésre álló időkeret kiszámítása a sofőr feladata, így a gépkocsikat irányító diszpécsereknek a járművezetőktől kapott információkra kell hagyatkozniuk, és ezek pontosságát esetenként csak jóval később ellenőrizhetik. Ezért például előfordulhat, hogy a túlvezetés miatt kiszabott bírságokat már nem lehet megelőzni a kiszállítások átütemezésével. A szabályozást azért is nehéz betartani, mert a járművezetőknek a naponta megengedett vezetési idő figyelésén túl, egyszerre kell figyelembe venniük a heti és kétheti megengedett vezetési időket is. Ha a diszpécser elfelejtené idejében figyelmeztetni a sofőrt arról, hogy elérte a megengedett vezetési időt, vagy éppen rosszul számítja ki a fuvar teljesítéséhez szükséges órák számát, akkor komoly büntetésekkel lehet számolni. Egy rosszul kalkulált fuvaridő esetén pedig nemcsak a sofőr munkarendje borulhat fel, hanem előfordulhat az is, hogy a rakomány nem érkezik meg időben a célállomásra, s ez komoly anyagi veszteséget okoz a szállítmányozó vállalatok és megbízóik számára. A késedelmes fuvarteljesítés különösen nagy gondot jelent, például a speciális kezelést igénylő áruk szállítása esetén. A eTachograph használatával minden esetben friss, naprakész adatok alapján tervezhetjük meg az aktuális fuvarfeladatok ellátását, s ez hozzájárul járműflottánk kihasználtságának javításához.

Mi a legfontosabb kritérium a magas szintű ügyfél-elégedettség eléréséhez?

Bencsik László: Számunkra a legfontosabb szempont egyértelműen a rugalmasság és a fuvarfeladatok gyors teljesítése. A piacon a nagy speditőr cégek mellett jelentős szerepük van az olyan fuvarozó vállalatoknak – mint a Rolling Car is –, amelyek gyors és személyre szabott szolgáltatásokat nyújtanak. Ezek közé tartoznak az olyan megoldások is, amelyek biztosítják megbízóink számára a járműflottára vonatkozó részletes riportokat, illetve a távoli kontrollt biztosító elemzéseket. Ha változtatnánk a jelenlegi vállalati struktúránkon, akkor talán le tudnánk fedni egy nagyobb piaci szegmenst, de számunka a magas minőségű szolgáltatás fontosabb, mint a minél nagyobb szállított volumen elérése.

Hogyan értékeli az elmúlt 10 éves együttműködést a telematikai szolgáltatóval?

Bencsik László: A Rolling Cars 95 Kft.-t már a kezdetek óta igyekszünk saját erőnkből fejleszteni, flottánkat nem hitelből finanszírozzuk, s erre a stabil pénzügyi háttérre alapozunk a jövőben is. Sikereinkhez és hatékony működésünkhöz a WebEye szolgáltatásai szintén nagyban hozzájárultak. Az elmúlt évek során többféle megoldást kipróbáltunk, kezdve a járműgyártók saját rendszereitől a telematikai szolgáltatók ajánlatáig, és a WebEye széles körű, biztonságos rendszere már bizonyítottan hatékonyságot eredményezett a mindennapi munkánk során. A válós idejű vezetési idő figyeléssel eddig sosem mulasztottunk el egyetlen kiszállítást sem a túlvezetés miatt, illetve ezáltal a megengedett határok átlépése okán kiszabott bírságot is el tudtuk kerülni. Ezen felül a nyomkövetésben a telematikai szolgáltató által biztosított szerverek és az adatkapcsolat nagyon stabil, az együttműködésünk 10 éve alatt eddig sosem találkoztunk „letapadt” jelekkel. A WebEye rendszerén keresztül intézzük a magyarországi elektronikus útdíj-bevallást is, így kötelezettségeinket mindig időben teljesítjük, ezzel elkerülve az esetleges büntetéseket. Probléma vagy kérdés esetén mindig el tudjuk érni az illetékes kapcsolattartót, és választ kapunk a felmerülő kérdéseinkre.

Hogyan tart lépést a WebEye az ügyfelek igényeivel?

Deszpot Károly: A WebEye-nál mindig nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy olyan szolgáltatásokat fejlesszünk ügyfeleink számára, amelyek még nem érhetők el a piacon, de nagy szükség lenne rájuk. Rendszeres egyeztetéseket folytatunk a fuvarozókkal, járműtulajdonosokkal, így pontosan tudjuk, hogy részükről milyen igények merülnek fel. Mi ezekre keressük a megoldásokat. Számos olyan fejlesztésünket már szabványosítottuk, amelyek kezdetben egy-egy partnerünk számára kifejlesztett egyedi megoldások voltak. A jelenlegi trendekre válaszolva most a fedélzeti egységek fejlesztését, illetve az okostelefonra telepíthető applikációk kiterjesztését tűztük ki célul. Ezek nem csupán kényelmi szempontból fontosak, hiszen a fuvarszervezésben részt vevők számára az elektronikus úton történő, minél gyorsabb dokumentumáramlás javítja a munka hatékonyságát, és segíti őket a gyors reagálásban. Ahogy már elhangzott: a gyorsaság és a rugalmasság elengedhetetlen a jelenlegi, felgyorsult világban.          

JSZ

Supply Chain Monitor
2015. december - 2016. január

eTachograph

A WebEye eTachograph egy pontos, valós idejű adatokat biztosító megoldás a fuvarozók számára, amelynek köszönhetően nemcsak a túlvezetésből adódó büntetések és balesetek kerülhetők el, de a járművezetők számára előírt vezetési idő is a lehető legteljesebb mértékben, biztonsági ráhagyások nélkül használható ki. A szolgáltatás távletöltési funkciójának segítségével a digitális tachográf sofőrkártya adatainak 28 naponkénti, illetve a tachográf memóriaadatainak 90 naponkénti letöltése online megoldható. Ezáltal a szállítmányozó vállalatok fuvarkapacitása és járműkihasználtsága is jelentős mértékben növelhető. Az egyedülálló fejlesztés innovatív jellegének és hatékonyságának elismeréseként a WebEye eTachográf megoldása 2014 szeptemberében elnyerte a Magyar Termék Nagydíj Pályázat Informatikai Nívódíját.