Archívum: A legszélesebb tevékenységi spektrum ellátására

2013. november 19. | Logisztika | Egyéb szektorok

A K&V Nemzetközi Fuvarozó Kft. novemberben állította üzembe azt a mintegy 500 millió forintból megvalósított raktárat, amelyhez a raktártechnikai megoldásokat a Quality Logistics Management Kft. szállította. A két magyar tulajdonú cég már a tervezés fázisában szorosan együttműködött, melyről Varga Józseffel, a K&V Kft. és Pári Róberttel, a QLM Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk.

Miért döntöttek egy új logisztikai központ létrehozása mellett?

Varga József: A közel negyed százada megalapított vállalatunk kezdeti nemzetközi fuvarozási és szállítmányozási tevékenységét 10 éve folyamatosan bővítjük a raktárlogisztikai szolgáltatásokkal. Eleinte ezt állandó partnereink számára végeztük, de látva azt a tendenciát, hogy a termelő vállalatok egyre inkább a gyártásra helyezik a hangsúlyt – csakúgy, mint külföldön –, a kiegészítő tevékenységeket pedig szakosodott szolgáltatókra bízzák, a raktárlogisztikai tevékenységünk továbbfejlesztése mellett döntöttünk. Ezért hoztuk létre új raktárközpontunkat a 3 éve megvásárolt gyöngyösi telephelyünkön, ahonnan a környékbeli gyártó cégek logisztikai folyamatait hatékonyan tudjuk támogatni. A beruházás mellett szólt az is, hogy ma már a gyárakban törekednek a készletszintek minimalizálására, és igyekeznek az alapanyagok folyamatos áramlását just in time rendszerben megoldani, s ehhez a gyöngyösi raktárunk ideális lehet. A raktárban akár alapanyagok, akár késztermékek kezelését, tárolását, komissiózását meg tudjuk oldani, s a jövőbeni igények növekedésével az alapterületet 8000 m2-re bővíteni.

 

Fotó: photokelemen.com

Mekkora a raktár kapacitása?

Varga József: Az új raktár 15 m magas, 2800 m2 alapterületű és 5000 raklap tárolására alkalmas. 21 darab 41 m hosszú szűkfolyosós állványsort alakítottunk ki, amelyekben 5 szinten  1 tonnás  palettákat tudunk tárolni. Jelenleg főként egységrakatokat kezelünk, de amennyiben a jövőben nagyobb volumenben kell komissióznunk, akkor azt nemcsak talajszinten, hanem  a raktár egész területén meg fogjuk tudni oldani, hiszen indukciós megvezetésű keskenyfolyosós komissiózós targoncákkal dolgozunk. Emellett a dokkolókapuk előtti manipulációs terület fölött, 6 m magasságban kialakítottunk egy, az épülettel egybe épített szerkezetű galériát, amelyhez egy feladóállást is kiépítettünk, hogy a targoncák akadálymentesen tudjanak le- és felrakodni. A raktárt kiszolgáló anyagmozgató gépparkot 2 szűkfolyosós, 1 darab 1,6 tonnás elektromos homlokvillás gép, valamint 2 darab, kimondottan kamionok rakodására alkalmas, illetve 2 darab emelőoszloppal is rendelkező gyalogkíséretű targonca, és 4 darab kézi raklapemelő alkotja. A targoncák paraméterei lehetővé teszik – még a keskenyfolyosós gépek esetében is – a galéria alatti munkavégzést.

Saját erőből finanszírozták a beruházást?

Varga József: A beruházáshoz sikerült pályázati forrást is kapnunk az Új Széchenyi Terv keretében. A 2008-as recesszió után tapasztalható ismételt gazdasági visszaesés miatt azonban kicsit elgondolkodtunk a projekt elindításán. Ennek ellenére a tavalyi évben kiírtuk a tendert a raktár kivitelezésére, azzal az opcióval, hogy ha a gazdasági helyzet és a piaci viszonyok nem alakulnak kedvezően, akkor a megvalósítást elhalasztjuk. Szerencsére az idő megérett a beruházásra, így idén áprilisban elkezdtük az építkezést. A pályáztatás során volt elég időnk arra, hogy felmérjük a lehetőségeket a beszállítói oldalról, és így kerültünk kapcsolatba a QLM Kft.-vel a raktártechnikai rendszer megvalósítása kapcsán.

Miért éppen a QLM Kft.-re esett a választás?

Varga József: Többféle megoldásban gondolkodtunk a raktári állványrendszer, az anyagmozgatógép-flotta, és a kapuk, dokkolórendszerek és a raktárirányítási szoftver tervezése során, s a QLM versenyképes ajánlatában egy komplett megoldást dolgozott ki számunkra, így mellettük döntöttünk. De természetesen a választás előtt referencialátogatásokon is részt vettünk, ahol a targoncákat munka közben láthattuk. Az új raktárba a QLM Kft. által forgalmazott Crown targoncák, Nedcon állványrendszerek, Rite-Hite dokkolók és rámpaszint-kiegyenlítők kerültek beszerzésre, valamint a cég a saját fejlesztésű QLM-WaProM raktárirányítási szoftverét is az igényeinkhez alakította.

Hogyan zajlott a tervezési folyamat?

Varga JózsefVarga József: Egy raktári beruházásnál gyakran először a csarnokot építik fel és utána telepítik a raktártechnikát. Nálunk ez éppen fordítva történt, először megterveztük a polcrendszert, a számunkra szükséges technológiát – mindezt közösen a QLM szakembereivel –, és az épületet ehhez alakították a tervezők, ezzel sikerült elérnünk az optimális kihasználtságot. Az építkezés tehát végig a technológiát szolgálta. A tervezési folyamatba egy tanácsadó céget is bevontunk annak érdekében, hogy olyan raktárat építsünk, amely a vevői elvárásoknak a leginkább megfelel, azaz ott ne csupán tárolni, hanem hozzáadott érték tevékenységet – átcsomagolást, komissiózást – is lehessen végezni, hiszen erre egyre nagyobb az igény a megbízók körében. Ezért olyan gépeket kellett beszereznünk és olyan megoldásokat kialakítanunk a raktáron belül, amelyek révén ezek a folyamatok jól működtethetők. Hosszú távra gondolkodva esett a választás azokra az indukciós megvezetésű, Crown TSP 6500 típusú szűkfolyosós targoncákra, amelyekkel komissiózni is lehet, a

QLM-WaProM raktárirányítási rendszer pedig lehetővé teszi a jövőben felmerülő igények kezelését is.

Pári Róbert: A raktár kialakításánál úgy terveztük a folyamatokat, hogy a legszélesebb tevékenységi spektrum ellátására alkalmasak legyen, tehát szinte bármilyen igényt ki tudjon elégíteni a rendszer, s ezt mind eszköz-, mind szoftveroldalról le lehessen kezelni. A későbbiekben felmerülő igények integrálása már csak finomhangolásokat tesz szükségessé a kialakított rendszerben.

Melyek voltak a fő szempontok a raktár kialakításánál?

Varga József: A tervezésnél fő szempont volt, hogy minél kisebb alapterületen minél több árut lehessen elhelyezni a raktárban, ezért a szűkfolyosós megoldásra esett a választás már a kezdetekkor.

Pári RóbertPári Róbert: Szerencsés helyzetben voltunk, mert komplett rendszerben tudtunk gondolkodni az állványzat és az anyagmozgató gépek összefüggésében, hogy a lehető legrugalmasabb raktári rendszert valósítsuk meg. Itt mutatkozott meg leginkább az amerikai gyártmányú, man-up elven működő Crown gépek többfunkciós alkalmazási lehetősége, hiszen egységrakatok kezelésére és komissiózásra egyaránt alkalmasak. A targoncákon kialakított ergonomikus munkakörnyezet pedig biztosítja, hogy a gép és a kezelő a leghatékonyabban és nagyfokú rugalmassággal tudjon az anyagmozgatási feladatokhoz alkalmazkodni. Továbbá a QLM-WaProM raktárirányítási szoftverrel bármilyen folyamatot le tudunk kezelni. A raktárban RF-hálózaton történik a kommunikáció, a targoncakezelők kézi vonalkódolvasó eszközökön kapják meg az utasításokat a raktárirányítási rendszerből, amely optimalizálja a raktári feladatokat, sőt figyelembe veszi az áruk forgási sebességét is a tárhelyek kiosztásánál

Varga József: Emellett fontos kiemelni, hogy ez egy olyan program, amelyben a megrendelőink is online nyomon követhetik saját készleteiket, és a jogosultsági szinteknek megfelelően kaphatnak valós idejű információt, illetve ezen keresztül bármilyen utasítást vagy rendelést is adhatnak, amely feladatot generál a raktárban.

Milyen a raktár jelenlegi kihasználtsága?

Varga József: Jelenleg élelmiszer- és elektronikai ipari, valamint egészségügyi termékeket gyártó cégek számára végzünk tárolást az új raktárban, és terveink szerint 1 éven belül el fogjuk érni a 90%-os kihasználtságot.

RS

Supply Chain Monitor
2013. november